Annons:
Etikettallmänt
Läst 4645 ggr
Tant Grön
10/23/18, 1:15 PM

Hur gör man med disken?

Kanske har man bunkrat mat och vatten, men hur gör man med disken? Kastruller behöver ju diskas ur och vatten har man inte mycket av.

Annons:
Amandla
10/23/18, 1:17 PM
#1

Sand använde man väl förr?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tant Grön
10/23/18, 1:45 PM
#2

Jo, det har jag nog hört talas om, fast då gäller det att få tag i ren sand.

Amandla
10/23/18, 2:02 PM
#3

Såg häromdagen att det finns sandlådesand att köpa på leksaksaffären, undrar hurpass ren den är. Hur renar man sand, tro? Hur ren behöver den vara?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Taggeman
10/23/18, 2:21 PM
#4

Jula har fin blästersand som många använder till akvarium utan att tvätta innan dom använder den.
Skursanden ska va väldigt fin (liten kornstorlek)
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blasterpistoler-och-tillbehor/blastersand-018297/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tant Grön
12/25/18, 10:37 AM
#5

På vintern skulle man ju kunna använda snö.

-Aida-
12/25/18, 4:01 PM
#6

Man kanske kan ha termosar med varmt vatten. Min kassa termos för en billig peng håller varm oboy varmt i 4 timmar, men kokvatten va fortfarande kokhett efter 12 timmar, jag är övertygad om att den kunde hållt mycket längre. Man behöver långt ifrån mycket vatten när man diskar egentligen. Vattnet i termosen tänkte jag som varmt dricksvatten när man känner sig kall också. På vintern är tillgången på vatten oändligt med snö. Annars bör man ha ett vattendrag med rinnande vatten ute i skogen som man kan hämta ifrån.

Annons:
Taggeman
1/16/19, 4:57 PM
#7

Ha i lite varmt vatten  i tallriken få bort resterna med diskborsten skölj en gång till o torka  med lite hushålls papper.
Stekpannan skölj ur med lite varmt vatten o torka med hushålls papper, fettet som blir kvar är bara bra för stekpannan.
Ungkarls diskning kallas det för. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

oh-la
1/29/19, 9:47 AM
#8

Vi har lite tur på så vis att vi har egen brunn. Brunnen är en grund brunn mot en bergskreva där grundvatten naturligt tränger upp, en källa. Själva brunnen ner till berget är väl runt 4-5 meter djup så vi har inga problem att hinka om elen till pumpen skulle försvinna. Den höll även i somras utan problem, så det är en bra källa. Disk skulle vi nog kunna ordna med andra ord :) har även två kubik vattenreserv i form av stora kärl som samlar vatten från vårt ladugårdstak. Det används till trädgårdslandet så vi slipper använda dricksvatten dit, men det skulle säker också kunna användas till disk om det kniper. Två kubikmeter är rätt mycket vatten 😊

skriveri
2/6/19, 12:37 PM
#9

Jag har också funderat mycket på hur man egentligen ska göra med disk och tvätt. Det är inte lika noga att göra allt 100% rent i en krissituation, men man kan ju inte lämna allt smutsigt heller. Om man kan få tag på en gammal gjutjärnsbalja så går det ju att fylla den med vatten (regnvattensinsamling?) och ställa på/bredvid elden och koka bort det mesta. Sedan får man mangla? :D

https://survivalist.se/2018/08/03/hur-gor-man-med-tvatten-och-disken/

Mjukisprepper
3/29/19, 2:10 PM
#10

Vintertid så funkar det att använda snö (vi bor långt norrut där vi haft ganska snörika vintrar) övrig tid så har vi stora uppsamlingskärl för regnvatten och bor nära en större å där det är enkelt att att hämta vatten. Just för att tvätta oss själva, diska och hålla "rent" får det duga. Vi har också större kokkärl som vi kan ställa över eld eller på en av våra stora grillar om det känns behov av att koka upp vattnet först.

Mjukisprepper
3/29/19, 3:13 PM
#11

För att minska disk så har vi också bunkrat rejält med engångsartiklar av alla slag, tom aluminiumformar som vi kan laga viss mat (och baka) i på grillen.

Upp till toppen
Annons: