Annons:
Etikettutrustning
Läst 2102 ggr
Tant Grön
10/28/18, 8:48 AM

Något för preppers

Tänkte att en sådan här skulle vara bra att ha. https://www.momojord.se/butik/biolite-firepit/

Annons:
Daltorpet
10/29/18, 11:18 PM
#1

Jag har en mindre version från biolite med inbyggd laddare. Jag tycker att den funkar okej lite långsam laddning men bättre än inget. Jag får en 7-8% under en matlagning på ça 20-25 minuter. Så helt okej i en nödsituation.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Tant Grön
10/30/18, 8:35 AM
#2

Förstår inte riktigt hur den fungerar. ?

Daltorpet
11/3/18, 6:17 AM
#3

Tänker du på den du länkade eller den jag har? På min så eldar du i en behållare, ser ut som ett friluftskök ungefär. När man eldar blir det varmt på en platta och den plattan genererar energi. Själva plattan har en usbport. Där kan man koppla in en laddkabel. På varianten du länkade fungerar det nog på samma sätt. Minus usbporten. Så energin lagras och ger ljus som en lampa

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Tant Grön
11/3/18, 9:31 AM
#4

Jo, det finn en vanlig USB-port och en mini till den jag länkade till. Undrar hur det kan brinna utan att ge rök? Fast man kan väl ändå inte ha den inomhus?

Daltorpet
11/4/18, 8:23 AM
#5

Ja se där det gör det, jag hakade upp mig på att det inte finns någon inbyggd laddare. Men troligtvis menas det som att energin inte lagras som en powerbank. Man får använda usbporten medans den är igång. Men och andra sidan hade den väldigt lång brinntid, så på den tiden hinner man absolut ladda ordentligt. Måste erkänna att jag blir lite nyfiken själv. På min lilla är det en brinntid på 20 minuter så man måste fylla på hela tiden. Angående röken vågar jag inte riktigt svara men jag skulle tro att den löses upp med fläkten och luftflödestekniken. Men som sagt jag har inte en aning. Att ha den inomhus skulle jag inte våga för dels måste ju röken ta vägen någonstans även om den är utblandad och dels för att de inte visade det i filmen.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

KimE
12/13/18, 10:40 PM
#6

"Undrar hur det kan brinna utan att ge rök? Fast man kan väl ändå inte ha den inomhus?"

Det är klart det blir rök men förbränningen blir effektivare pga en elfläkt blåser in luft i elden.

Den saknar ladduttag, usb är till för att koppla upp sig mot styrenheten.

En väldigt dyr eldkorg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: