Annons:
Etikettutrustning
Läst 2651 ggr
Tant Grön
11/4/18, 1:19 PM

Krislåda

Här finns bra tips på vad man behöver ha om något händer. https://www.redcross.se/vart-arbete/k2/krisberedskap/krislada-sakerna-du-ska-ha-hemma/

Annons:
-Aida-
11/11/18, 7:44 PM
#1

Jag har mycket att komplettera ser jag i min krislåda. 😂

Leifsdotra
11/21/18, 11:23 AM
#2

Bra lista!

Tändsticks-/tändarförrådet behöver nog inventeras. Vi har vedspis och braskamin så vi har både uppvärmnings- och matlagningsmöjligheter utan problem. Men man måste ju kunna tända elden också 😃

Tror att powerbanken har självdött och att batterier behöver införskaffas. Annars har vi allt på listan utom kontanter och koltabletter tror jag. 

Vi har egen brunn (faktiskt 3 brunnar som funkar) och  gjorde äntligen slag i saken och skaffade dieselaggregat och har testat det så vi kan köra pumpen i brunnen på aggregatet vid strömavbrott. Visst kan man hinka upp vatten också, men med hästar och får så går det åt många hinkar per dag…

Eda
2/13/19, 9:42 AM
#3

Jag kan tänka mig att många inte har plats med så stora vattendunkar som föreslås i krislådan. Jag har en väninna i Stockholm som har en vattendunk på sin vind, som jag antar hon inte byter vatten på så ofta och då bildas väl alger i den.

Vore det inte bättre att skaffa många 1-litersflaskor med okolsyrat bordsvatten med förslutning som man kan placera lite varstans?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

KimE
3/17/19, 7:57 AM
#4

Nej bordsvattnet är saltat så det går inte att använda till allt. Därimot så går det att skaffa konserver som redan har ett vatteninnehåll och inte behöver mer till tillagning.

Vattenreningstabletter/medel kan användas om man är osäker på om vattnet går att använda.

Daltorpet
3/17/19, 5:31 PM
#5

#4 Jag frågar nu bara för att jag är nyfiken och inte har en aning själv. Men varför kan inte bordsvatten användas till allt och vad kan det inte användas till? Jag har haft vatten i dunkar i flera år och jag märker ingen skillnad på kvalitén. Åtminste inget jag blir dålig av.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Upp till toppen
Annons: