Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 845 ggr
NiklasTyreso
2019-01-04 19:46

Misstänkt ebola i Enköping idag

I kväll kommer provsvaren som avgör om det är ebola som en person i Enköping fått efter resa i Rwanda. Akut mottagningen stängde och personal och patienter hålls instängda i karantän. Jag bor i Enköping och i de västra delarna där de flesta rwandierna och invandrarna bor. Troligen bor den eventuellt smittade inom några hundra meter från mig. Är det ebola vill jag inte gå ut bland människor som nyser snoriga kroppsvätskor över medmänniskor och föremål så jag bunkrade mat för ett par veckor. Prepping: Jag åkte genast till Affären och köpte 4 kg gula ärtor (långsamma kolhydrater och protein) 10 kg potatis (kolhydrater), stor påse lök och 2 liter rapsolja (nyttigt fett). Jag har även 15 burkar mackrill hemma och yoghurt för en vecka. Tvål/handhygien är nog extra viktigt nu och att inte klia sig i ögon, näsa etc med otvättade händer. Hur tänker ni att man bäst skulle kunna förbereda sig för ebolautbrott?

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-04 19:53
#1

Vi bor mot emellan Enköping och Uppsala men jag känner ingen större oro.

Patienten måste ha passerar ca 150 meter från vårt hus på väg från Enköping till Uppsala.

Hoppas att det är falskt alarm.

Stolt ägare till fem La permer

NiklasTyreso
2019-01-04 20:03
#2

Det smittar inte genom luften, men via kroppsvätskor. Nyser folk ut kroppsvätskor i offentliga miljöer är det mindre bra.

Sarafiaklara
2019-01-04 20:24
#3

Personen var inte smittad med ebola så du kan pusta ut och njuta av fredagen 🙂

NiklasTyreso
2019-01-04 21:15
#4

Det var skönt att det inte var ebola den här gången. Frågan hur man ska hantera ett hypotetiskt ebolautbrott eller en pandemi tycker jag ändå är intressanta. Hur bör man förbereda sig vid ebola eller en pandemi?

Upp till toppen
Annons: