Annons:
Etikettöverlevnadskunskap
Läst 1325 ggr
Eda
1/6/19, 10:14 AM

Att ta sig upp ur en vak

Det här inlägget hör väl inte direkt till Prepping, men eftersom jag tycker att detta inlägg är viktigt och jag inte hittade någon lämplig kategori lägger jag in det här.

I en film, från Rewild University som jag hittade på Uppskattat i Facebook, visar en man hur du skall göra om du hamnar i en vak (obs inga dubbar behövs för denna metod).

Har du Facebook kan du se filmen på följande länk: 
https://www.facebook.com/UppskattatSE/videos/1679144845498217/
UzpfSTgzOTQ3MTYwOTQ1NzI2OToyNDUyOTQzMTY0Nzc2NzY0/

Eftersom inte alla har Facebook beskriver jag här kortfattat hur du skall göra om du hamnat i en vak. 

1. Lägg ut armarna åt sidorna för att inte sjunka ner i vaken.

2. Först får man en köldchocksreaktion, försök då att slappna av tills chocken minskat.

3. I stället för att försöka häva dig upp (isen kan då braka sönder), höj benen bakom dig och sparka med benen allt vad du orkar samtidigt som du drar dig framåt med armarna.

4. När du kommit upp från isen, viktigt att du då inte reser dig upp så att isen brakar sönder igen, utan fortsätt  att crawla framåt på isen tills du kommit till fast underlag.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Magi-cat
1/6/19, 10:18 AM
#1

Bra tips, Eda! Är du jättesnäll och lägger in samma tråd på Fenomen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Martin
1/6/19, 10:19 AM
#2

Länken fungerar inte eller så är den i en sluten grupp?

mvh Martin

Eda
1/6/19, 10:35 AM
#3

#1. Javisst, jag lägger in den på  Fenomen.

#2.  Gruppen är inte sluten, men jag såg att slutet på länken inte kommer med när jag skriver in den iFokus.  Jag har nu delat på länken till två rader, fungerar den då?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

-Aida-
1/6/19, 10:43 AM
#4

Tar man bort mellanslaget före Uzpf som är andra raden så fungerar länken. Jätte bra tips tycker jag, lätt hänt att man får panik å sådan situation och gör saken värre,

NiklasTyreso
1/7/19, 10:00 PM
#5

Bra tips för de som är hyggligt vältränade. Kläderna blir tunga i vatten så det är tungt att simsparka med benen för att komma upp. Jag har vinterbadat utan bastu och vet att man tappar mycket kroppsvärme bara på en minut i 0 gradigt vatten. När man blir kall blir musklerna stela och fungerar inte så man måste genast upp ur vaken. Isdubbar är väldigt mycket bättre än denna teknik, som ändå är näst bäst om man saknar dubbar.

Martin
1/7/19, 10:35 PM
#6

Ja, och sedan är det inte så enkelt att ta det lugnt och slappna av när man hamnar i isvatten, allra minst om man inte har erfarenhet av det. Även med mentalt förhållningssätt och förberedelser blir det en rätt bra chock första gången.

Har övat isvakslivräddning vid ett par tillfällen, så väl medveten om att det även med förberedelser inte alltid går som planerat.

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: