Annons:
Etikettallmänt
Läst 2489 ggr
Nasat
2019-01-07 17:47

Värmekälla ?

Hörde på radion att det var någonstans man hade problem med fjärrvärmen så att personer blev utan värme i sina bostäder. Vad finns det för möjligheter att få lite värme om man blir utan t.ex fjärrvärme och el ? Då menar jag en vanlig lägenhet utan eldstad .

Annons:
Spectabile
2019-01-07 21:15
#1

Det beror på hur länge man får vara utan värme. Handlar det om ett dygn eller så, då funkar det att använda endast ett rum där man tänder en massa värmeljus/blockljus. Såklart måste man släppa in lite luft då och då och vara noga med att släcka alla ljus när man ska sova. En extra filt i sängen kan vara skönt. Det är rent förvånande hur bra det går att värma upp ett enda rum på det sättet förutsatt att det inte är snorkallt ute. Jag vet att det funkar, vi har fått göra det vid ett flertal tillfällen. Så det är bra om man bunkrat ljus i förväg

-Aida-
2019-01-07 21:32
#2

Min pappa va inte utan el men va utan värme, han använde fotogenlampor men precis som stearinljus bör man ha ventilation för att ljus sotar ner luften och fotogen avger gaser när de brinner.

NiklasTyreso
2019-01-07 22:14
#3

Många är fortfarande stömlösa i östra Upplannd efter nyårsdagens storm. Strömlöst läge är bra att förbereda sig för, för klimatet blir extremt. Storstäderna försörjs av en handfull högspänningsledningar, vilket skulle göra det lätta mål för terrorister som kan fälla dem. I läge av krig är elnätet självklart prioriterade mål för fiender. Värmeljus är bra att ha hemma. Tar värneljusen slut kan man göra oljelampor med matolja, men de är mer brandfarliga.

KimE
2019-01-07 22:18
#4

Sovsäck/täcken bygga ett tält som går att hålla tempererat med kroppsvärme.

Niklas
2019-01-09 12:13
#5

Det går att köpa exempelvis fotogenvärmare att ha som reserv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Nasat
2019-01-09 18:16
#6

#5  Går en fotogenvärmare att ha inomhus ?

Annons:
Tant Grön
2019-01-09 19:09
#7

#6 Jag hade en sån för att värma upp min gamla kolonistuga. Det skulle vara en speciell kvalite´av lysfotogen. Det blev varmt men luktade en del. Därför hade jag inte på den ofta. Fotogenen var också dyr.

Leifsdotra
2019-01-10 08:25
#8

Vi har en gasolkamin som vi fick av mina svärföräldrar. I förra huset använde vi den ibland för att värma upp inglasad altan vintertid. Nu används den inte alls  i vanliga fall men som skulle kunna användas i badrummet för att slippa risk för sönderfrusna ledningar vid långvarigt strömavbrott.

Det måste ju funka i ett hus utan eldstäder eller i lägenhet! Självklart i kombination med god ventilation.

LBB
2019-02-14 14:52
#9

Om man förutsätter att det hela blir långvarigt och att man kan organisera torr ved, så bygger man helt enkelt en eldstad i det rum van väljer. Rökröret leds helt enkelt ut genom fönstret ( en sk rysk skorsten) Har man tur och får tag i en vattenmantlad kamin kan man ordna en självcirkulerade modell med ett grovt stigande rör som driver varmvattnet runt i systemet utan elektriska cirkulationspumpar.

Uppkatten
2019-03-03 14:47
#10

Värm vatten och häll i en flaska. Lägg flaskan i t ex en strumpa. På så sätt har du en bra värmeflaska som kan hjälpa dig att hålla värmen t ex när du ska sova.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

JRSN
2019-03-06 06:21
#11

Med hjälp av ett mindre tält som monteras och hålls uppe med bågar kan man skapa ett "rum i rummet", inomhus. Temperaturen bibehålls med hjälp av den egna kroppsvärmen. I kombination med madrass, filt och sovsäck borde man kunna klara sig bra även om värmen är helt avstängd i lägenheten/huset. Har inte prövat i praktiken men är rätt säker på att det fungerar.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Wony
2019-03-06 10:03
#12

Det som #11 nämner borde fungera, i och med att man ofta rekommenderar att bygga en "koja" genom att hänga t ex filtar runt ett bord.

LBB
2019-03-07 11:19
#13

Problemet är ju inte bara värme. Det handlar om ljus, vatten o avlopp.

1 rum bör ordnas så att man kan värma upp hela rummet. Och alternativa ljuskällor ordnas så att man kan läsa, äta o umgås under något så när ordnade formar…sedan kan man ju tälta, där man sover.

En plåtlåda klädd invändigt med eldfast tegel och ett rökrör ut genom ett fönster, så har man, även i en flerfamiljsfastighet möjlighet till detta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: