Annons:
Etiketthusdjur
Läst 3798 ggr
Daltorpet
2019-02-14 13:25

Kaniner till självhushåll.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker kaniner är superbra och jag tipsar starkt om dem till självhushåll/prepping. Fördelar är att de innehåller mycket protein, smakar gott och är väldigt lätta att hålla. De förökar sig snabbt och lever av vad som finns ute. Jag har mina kaniner frigående. De är väldigt sociala och trevliga. Idag har jag slaktat en och grillat över öppen eld. Hur tillagar ni kaniner?

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Daltorpet
2019-02-14 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Daltorpet
2019-02-14 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Daltorpet
2019-02-14 13:26
#3
Gronstedt
2019-02-14 15:02
#4

Går de helt fritt? Tycker det borde vara väldigt mycket svinn på det …

Daltorpet
2019-02-14 15:25
#5

Ja de går helt fritt dock kan de om de vill gå in i en lada där jag har halm. Jag har ännu inte blivit av med någon kanin. Varken genom sjukdomar eller predatorer. I ladan med halm brukar jag ibland ha med något gott som knäckebröd eller morötter för att bonda lite och skapa en kontakt.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Wony
2019-02-15 11:00
#6

Skulle gärna ha kanin för självhushållning framöver, men det är helt enkelt inte läge för det just nu. Är nyfiken på vad det är för ras du har, TS? Om det är någon som är särskilt lämplig?

Annons:
Daltorpet
2019-02-15 13:10
#7

Jag har Gotlands och Rex. Rexkaninerna tänkte jag ha för pälsen. Nu är de väldigt lika i fysiken och lever ungefär lika så jag skulle inte säga att någon av dem är bättre än den andra. Varje hona får 2-3kullar per år och 6-10 I varje. Jag tar in hanarna vid tre månader och de största slaktar jag då de mindre får gå en månad till inomhus. En fördel är att kaninerna inte behöver hänga så man kan slakta när man ska äta, man slipper alltså kyl. Jag har inte 230volt hemma så det är praktiskt åtminstone för mig.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Daltorpet
2019-02-15 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En fördel med Gotlands och Rex är att de kan leva av och växa på det som finns ute även om jag ger de något gott ibland. De större raserna kräver riktigt foder för att växa och må bra. Jag har valt alla mina djur för de ska klara sig så mycket som möjligt på det gården ger. På gården har jag också getter,gäss och höns. Alla har en funktion.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Wony
2019-02-15 14:12
#9

Spännande! Just gotlandskanin har jag  alla fall hört talas om, men vet inte mycket om dem. Inte heller rex är jag bekant med. Hur skiljer sig pälsen åt? Kan man använda päls/skinn från båda sorterna? Jag tänker mig nämligen att om jag ska ha djur för mat så vill jag även nyttja så mycket som möjligt av det som inte går att äta.

Finns det någon bra bok eller annat ställe att hitta information om att ha kanin för självhushållning?

Gronstedt
2019-02-15 14:49
#10

#5: Det var värst! Jag har länge drömt om en "kaningård", men det har känts omöjligt. Som jag bor skulle det inte fungera att ha dem frigående - varken för kaninerna eller grannarna 😃. Och jag vill inte ha dem i burar på heltid, utan de ska kunna gräva och äta och leka. Men det kanske tål att kluras vidare på då!

Daltorpet
2019-02-15 15:32
#11

Rexkaninerna är väldigt lika Gotlands i storlek och utseende men pälsen är väldigt len och mjuk. Nästan som sammet. Det finns Gotlands med rexpäls också. Jodå helt klart går skinnet att använda ifrån de båda. Jag rekomenderar böckerna Lev som en bonde och självhushållning av John Seymour

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Daltorpet
2019-02-15 15:33
#12

Forumet Alternativ.nu har också mycket matnyttig info

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Daltorpet
2019-02-16 09:07
#13

#10 En grej jag gjorde i början var att jag byggde en 25m2 hundgård som jag hade lagt grus och sten i en utgrävning i botten sen fyllde jag upp med överbliven jord efter att jag grävt odlingar. Det blev nästan en meter totalt. Sen la jag in lite busk och sly. Kaninerna hade jättekul och grävde mycket gångar. När en hona blev dräktig stängde jag av små ytor med kompostgaller. Det funkade jättebra. Men tycker absolut att du ska klura och hoppas att du kommer på något, det är jättekul med kanin. Supertrevliga djur som smakar gott och får fina skinn. Jag håller på att spara ihop skinn till en fäll att ha i sängen nästa vinter. Folk jag pratat med har sagt att det inte varit värt att ta skinnet på kaniner yngre än sex månader men det tycker jag är fel, jag får superfina skinn och inget har varit ömtåligt hittills.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: