Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 1530 ggr
Taggeman
4/27/19, 10:33 AM

Hur länge kan mat hålla sig utan att kastas

Jag tror att mycket mat kastas alldeles för tidigt, många kastar mat efter bäst före datum.
Jag hade en gräddfil som hade bäst före 2018- 07-23
Den har varit kvar i kylskåpet oöppnad o öppnades nu i påskas nästan ett år senare.
Tänkte se hur den var och gräddfilen var hur fin som helst o smakade som den skulle nu nästan ett år senare.

Har ni några andra matvaror som vart ur tiden o hur var konsistensen o smak.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
-Aida-
4/27/19, 10:38 AM
#1

Hade en oatly havredryck som höll två veckor efter utgångsdatum och den var öppnad. Min pappa brukar säga "se, lukta och smaka, är det skit så kasta". Ofta håller matvaror längre än förväntat i min erfarenhet. Bäst före är enbart en rekommendation ändå.

Wony
4/27/19, 11:25 AM
#2

Drar mig till minnes en curry paste jag hade i kylen, den var öppnad men väl försluten i lufttät burk. Ett år efter bäst före var den väl inte dålig så den var farlig, men curryn vi skulle laga smakade i princip ingenting trots att vi hällde i tredubbelt mot normal mängd…

Däremot diverse riktigt heta chilisåser är uppåt 4-5 år efter bäst före i kylen, och de smakar riktigt bra ännu. Dock är jag mycket försiktig med feta matvaror eftersom det är större risk att de härsknar, och t ex smaksatt olja är jag extra försiktig med pga risk för botulinumtoxiner.

-Aida-
5/1/19, 8:08 PM
#3

#2 Vad är det för smaksatt olja du menar? Kan det förekomma i matolja eller olivolja, rapsolja?

Wony
5/2/19, 7:35 PM
#4

#3 Sådan olja som man stuckit ner kryddor i t ex. 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/bakterier/clostridium-botulinum

"Det kan exempelvis vara i felaktigt konserverade livsmedel, felaktigt hemgjorda inläggningar av osaltade fiskfiléer, vakuumpackad gravad eller rökt fisk samt hemgjorda oljeinläggningar som förvaras för varmt."

Upp till toppen
Annons: