Annons:
Etikettöverlevnadskunskap
Läst 2691 ggr
Linn Is The New
6/12/19, 6:15 PM

Säkerhet- från andra människor.

Vi säger att ett krig som drabbar alla städer och kommuner i Sverige. Kriget kommer vara i ett år, och resurserna börjar ta slut redan den första veckan. Eller, en kärnolycka eller en fruktansvärd miljökatastrof drabbar hela landet hårt och även där tar resurserna slut. Folk kommer självklart bli desperata. Affärerna kommer bli rensade, inte bara på mat men även medicin och andra varor. Detta kommer därefter leda (såklart) till att alla kommer göra vad som krävs att SINA familjer och SITT hem kommer först. Medmänskligheten kommer sjunka drastiskt, speciellt eftersom alla områden är drabbade. Med största sannolikhet kommer inbrotten öka massor, inträde på folks egendom och antagligen våldsbrott. Så vad ska man göra för att skydda sin familj, eller sina djur, mot andra människor? Vad har ni för lås och "taktiker" om något av det jag berättat skulle inträffa? Lås som är elektroniska är ju extremt sköra om något skulle hända. Det första jag kommer att tänka på är att mörkläggningsgardiner är väldigt bra, speciellt om det är ett hus som inte är känt för stan. Samt tillgång till 2 dörrar, helst en bakväg om man snabbt behöver fly från sitt egna hem. Vad har ni för tankar kring detta?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Niklas
6/13/19, 10:44 AM
#1

Min tanke är att det vore bättre att samarbeta om maten och allt möjligt annat. Ju fler vi är, desto säkrare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Linn Is The New
6/13/19, 12:07 PM
#2

#1 Jo det stämmer. Hade du uteslutit folk som du vet du har haft svårt att lita på förr?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Niklas
6/14/19, 9:17 AM
#3

Jag vet inte. Det finns ingen som jag på rak arm tycker stämmer in på den beskrivningen. Till att börja med hade jag vänt mig till familjen och släkten, därefter till vänner och andra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
6/14/19, 9:18 AM
#4

Grannar skulle jag också hålla kontakt med.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
6/14/19, 9:38 AM
#5

Jag tror inte medmänskligheten kommer att sjunka. Snarare tvärtom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
6/14/19, 3:19 PM
#6

Med tanke på att vi i min familj och vårt hem är bäst förberedda för en katastrof av alla mina närmaste släktingar (vi har flera fungerande brunnar, egen ved/skog/veduppvärmning/vedspis osv) så skulle jag samla mina närmaste hos mig. Då är vi många som samarbetar med att sköta självhushållningen som måste till. Vi är också många som kan hålla koll efter mindre trevliga individer, för de som redan idag är lite opålitliga och mindre noga med att skilja på mitt och ditt kommer säkerligen att bli än värre vid en katastrof tänker jag. Vi har hundar som varnar när någon kommer och skulle behöva stärka upp med något mer varningssystem tänker jag.

Annons:
Daltorpet
6/15/19, 11:16 PM
#7

Jag är helt säker på att medmänskligheten kommer att sjunka då den redan i ett bra läge inte är på topp. När maten tar slut kan man göra mycket för att få äta. Mitt hem ligger långt ute i skogen. Väldigt svår väg med flera bommar, man kommer inte dit utan en högre 4wd. Hemma har jag fyra hundar, två kangaler, en labrador och beagle så helt klart kommer man att varnas. Utöver det en flock gäss. Några linderödsvin bökar runt på tomten. (Ser ut lite som vildsvin) Till torpet är det vanliga lås och inget jag tänkte förstärka, vill någon ta sig in och tar de sig förbi de andra hindren så tar de sig in iaf.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Niklas
6/17/19, 10:59 AM
#8

#7: ”När maten tar slut kan man göra mycket för att få äta.”

Är inte det ett bra tillfälle att värva medlemmar till gemenskapen? ”Om du hjälper oss med försörjningen får du bo hos oss och äta vår mat.”


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Linn Is The New
6/17/19, 12:43 PM
#9

Det svåra är väl att man inte ska lita på vem som helst. Vissa är giriga och kommer vilja ha den sista biten helt själv… Ju fler desto svårare skulle jag säga. En grupp på max 10 personer som man kan lita på.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Daltorpet
6/18/19, 12:50 AM
#10

#8 Jo absolut helt klart är det så. Men det är inte den typen av människor jag skulle behöva skydda mig emot. Utan det människor som vill ta vad jag/vi har utan att hjälpa till

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Niklas
6/18/19, 11:46 AM
#11

#10: Tror du inte att det går att övertala dem genom att locka med ett tryggare liv än att göra sig ovän med alla de träffar och släpa omkring sina förråd och därmed bli väldigt utsatt för andra som dem?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Daltorpet
6/18/19, 4:41 PM
#12

#11 Jag tror nog inte det. Inte gruppen jag tänker på iaf.. Det är som att försöka övertala en mördare om att inte döda en för att den eventuellt kommer att hamna i fängelset isf. Vi menar nog olika typer av personer. Jag tror personerna du tänker på inte skulle utgöra ett hot även om de inte blev erbjudna ett hem och mat. Dock tror jag att fler människor skulle kunna hamna i kategorin 1 vid en sthf än som är i kategorin idag. Tillfället gör tjuven så att säga. Men helt klart har jag utrymme till vänner och familj så man skulle inte vara ensam eller inte hjälpa till om det behövdes. Men så klart det händer inte för att elen ligger nere en helg eller om ekonomin skulle gå ner en vecka. Nej då är det nog värre saker som behövs.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Maria
6/18/19, 4:59 PM
#13

Oftast är det i nödsituationer som människors godhet (och ondska) givetvis kommer fram men jag är optimist och tror stenhårt på den goda människan.

Jag har historier från min mormor (född 1900) om brödupproret i Göteborg och om gemenskapen det skapade, bara som ett enda exempel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Daltorpet
6/19/19, 4:02 AM
#14

#13 Jo jag tror helt klart att de allra flesta människor är goda och jag tänker att de inte är dem man behöver skydda sig emot. Jag menar att de människorna som är "onda" kan bli värre under en stor kris där tex rättsväsendet upphör och konsekvenserna av ett brott inte finns. Jag tänker att finns det inte mat åt alla så kommer nog de som är kapabla till grövre brott triggas ännu mer. Jag tror att samhället förr var mer beroende av varandra idag fostras människor med ett extremt "jag" och självförverkligande vilket leder till en större själviskhet. Förr var man beroende av varandra med. Människor som levde under tex mellan krigstiden var också betydligt mer förberedda på kriser och kunde mycket mer. Idag har vi ett just in time samhälle och det som kallas prepping idag kallades sunt förnuft då.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Magrat
6/22/19, 11:00 AM
#15

https://www.youtube.com/watch?v=6Hv4ADUr-0E

Ett spännande experiment, där man dessutom ser attacker från andra som också vill åt mat. Vet inte var man kan hitta serien dock. Vi såg den på någon Discovvery kanal har jag för mig. Finns två säsonger och jag tycker den visar tydligt hur olikla människor väljer att agera i en katastroal situation.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Magrat
6/22/19, 11:03 AM
#16

Titta, jag hittade hela säsong 2

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

KimE
7/6/19, 4:44 PM
#17

Det finns exempel på där sammanhållningen förbättrats av stora påfrestningar.

"När terrorbombningarna av London inleddes under andra världskriget befarade man att samhället skulle bryta samman i anarki och att mängden av psykiatriska åkommor efter dessa traumatiska händelser skulle bli svåra att hantera. Förvisso led civilbefolkningen fruktansvärda skador. Men flyglarmen ledde inte till den masshysteri som hade förutspåtts. Något förvånande minskade andelen som behandlades för psykiatriska åkommor. Samma fenomen kunde ses på andra sidan kanalen några år senare. Bombningarna av bland annat Dresden hade förvisso en förödande fysisk effekt på infrastrukturen och befolkningen. Men vad som skulle ha som avsikt att knäcka den tyska viljan till kamp, gav en mer motsatt effekt. Ju mer de allierade bombade, desto mer motståndskraftig blev den tyska befolkningen och bland de mest drabbade städerna som Dresden kunde man faktiskt se en nästan ökad moral.

Effekten känns konstig och kontra-intuitiv till sin natur. Vi omges trots allt av många dystopiska berättelser om när samhället vi känner det övergå i anarki när det möter ett världskrig, epidemier eller zombie-apokalypser. Men Charles Fritz som var del i United States Strategic Bombing Survey fascinerades över det faktum att civilbefolkningens motståndskraft tenderat att öka istället för att som förväntat minska. I sin fortsatta forskning av naturkatastrofer fann Fritz faktiskt inte ett enda fall där samhällen övergått i anarki. Tvärtom var hans slutsats att vid svåra påfrestningar tenderar de sociala banden i ett samhälle att stärkas och individers energi inriktas till samhällets bästa. Samma fenomen finns observerat från Nordirland där inte bara självmord utan även prevalensen av depression och ångest minskade drastiskt under de intensiva åren med stridigheter i slutet av 60 och början av 70-talet."

http://kkrva.se/om-stridens-psykologi-del-7-sammanhallning-saknad-och-myternas-makt/

Niklas
11/11/20, 8:11 PM
#18

#15: Den där serien är byggd för att skapa konflikter. Det räcker att läsa presentationen så ser man det. Jag tror det vore en helt annan sak i verkligheten och en kris man hamnar i över en längre period.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mr_Si
1/27/21, 6:26 PM
#19

Okej jag tänker inte lägga mig i diskussionen om hur stor sannolikheten är att man behöver försvara sig och sitt hem mot andra människor under någon form av shtf. Jag kommer bara ge mina tankar om hur man bäst skyddar sig mot andra människor, i en situation där 112 och elnätet ligger nere, förutsatt att det skulle behövas.

Jag tror många råd som ges redan i normalfallet för att minska risken för inbrott är relevanta även under någon for av större kris eller samhällskollaps med undantag för elektroniska larm som ju antagligen inte kommer fungera.

Ordentliga dörrar med bra lås (gärna säkerhetsdörrar) kommer kanske inte hindra någon som verkligen vill in men de kan göra det jobbigare och ge dig mer tid att inse vad som är pågång.

Det är tämligen väldokumenterat att hundar är väldigt avskräckande för många inbrottstjuvar. Vi pratar inte nödvändigtvis någon form av attackhund, alla hundar kan vara avskräckande (jag skulle dock tro att en lite större hund är mer avskräckande) och de kan dessutom varna dig om något är pågång genom att skälla. Om du inte vill/kan ha hund så kan du fortfarande få litegrann av avskräckningseffekten genom att sätta upp "varning för hunden-skyltar" och exempelvis ställa ut en vattenskål och några tennisbollar i trädgården för att ge intryck av att det finns en hund i huset.

Jag tycker din tanke om mörkläggningsgardiner är bra. En alternativ/kompliterande idé skulle kunna vara att mäta dina fönster och såga ut plywoodskivor som vid behov kan skruvas på. Du kan göra skivorna så stora att de täcker hela fönstret vilket helt skulle ge närmast totalt insynsskydd och göra det svårt för någon att komma in genom att krossa en ruta. Det skulle dock ha några nackdelar bland annat att det inte kommer in något dagsljus vilket skulle göra att du får det väldigt mörkt inomhus om elen ligger nere, en annan nackdel skulle vara att du inte kan se ut ifall du t ex hör något konstigt ljud. Ett annat alternativ skulle kunna vara att göra plywoodskivorna så de täcker halva fönstret vilket fortfarande skulle ge bra insynsskydd och göra det jobbigare att klättra in men fortfarande släppa in solljus och ge dig möjlighet att titta ut.

Planera lite grann: var skulle någon kunna ta sig in? Vilka föremål i ditt hem skulle du kunna använda som tillhygge om du var tvungen? Vilka flyktvägar finns ifall du var tvungen att sticka?

Håll dig i så bra form du kan. Ju bättre form du är i desto större chans att du kommer undan om du behöver fly eller lyckas värja dig om du (gud förbjude) hamnar i en situation där du måste göra det.

Se till att ha minst en brandsläckare hemma. Det är absolut bra att ha även i "fredstid" om olyckan skulle vara framme. Under en krjs eller samhällskollaps kan nog brandrisken öka om personer som tidigare värmt sina hus och lagat mat med hjälp av el börjar använda någon form avöppen låga. Det är tyvärr inte heller otänkbart att en samvetslös individ som vill skada dig använder eld som vapen. Slutligen så kan nog 5kg pulver i ansiktet på en (eller flera) angripare få hen att omvärdera sina livsval åtminstone tillräckligt länge för att du (och din familj om du har någon) ska kunna ta er undan.

Lär känna och jobba med dina grannar. Grannsamverkan mot brott är vad jag förstår ett bra sätt att förebygga inbrott i "fredstid " och jag tror det skulle kunna vara en användbar plattform även om skiten träffar fläkten. Oavsett om grannsamverkan om brott är ett alternativ tror jag även att lära känna sina grannar kan vara en väldigt bra prepp. Vilka känner du att du kan lita mer på? Finns det någon du känner att du verkligen inte kan lita på? Vem är bra på vad?

Så det var mina tankar och idéer, hoppas något kändes användbart :)

Niklas
1/28/21, 12:09 PM
#20

Många bra tips! 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: