dags börja odla
Nu kan vara bra att börja odla grönsaker ifall man funderat på det tidigare, gärna sånt som kan lagras eller frysas in. Redan nu har priserna på frukt och grönt börjat stiga det är i stort sett omöjligt hitta skördepersonal i hela europa så det kan bli stor brist på frukt och grönt det närmsta året. Själv har jag tänkt utöka potatisodlingen något och bli bättre på att ta hand om allt jag odlat.
Vi bor lantligt och har bra odlingsmöjligheter men har inte utnyttjat möjligheten så mycket tidigare. I år utökar vi och har redan odlat inomhus, vi har gjort i ordning en yta med växtbelysning osv. Där har vi sallat, ruccola, spenat och kryddgrönt. Har också försått Squash, purjo, tomater mm som ska ut sedan. Kommer att så mer sallat ute sedan. Potatis, morötter, rödbetor kommer vi också att odla. I höst sätter jag vitlök och nästa år blir det förhoppningsvis växthus!
Man kan också passa på att plocka späda blad av t.ex. nässla och kirskål och torka eller frysa. Bra och nyttigt i soppor, grytor, pajer m.m.
Det här tyckte jag var en häftig anläggning för inomhusodling:
» Köksodling, primärt mha hydrokultur (indoor hydroponics) | Hydrokultur iFokus
Är det någon som har testat att odla så?
Någon som inomhusodlar nu under vintern eller snart ska börja? Vi körde nog igång ungefär den här tiden förra året. Plocksallat och ruccola samt lite kryddor. Har ett utrymme med en odlingslåda med värmematta och växtbelysning. Det börjar bli dags nu när vi går mot ljusare tider.
Testade du hydroponisk odling Niklas?
#4: Nej, det har jag inte gjort, men jag tycker fortfarande att det verkar spännande. 🙂

Jag ska nog ta fram grejorna imorgon
Sallad och ruccola får det bli sådd av.
Stolt ägare till tre La permer
Jag väntar nog lite till, men snart blir det första sådden av tomater, sen när jag drar igång andra sådden blir det nog basilika, persilja, nån gurka. Sen kommer jag så rödbetor, sockerärtor, grönkål (massor), potatis, jordgubbar på friland och i höstas satte jag ner 9 olika sorters vitlök! 😊 morötter hade varit trevligt men får bli när jag har mer plats 🙈
Jag tog fram mina odlingssaker igår. Så blir nog att jag börjar idag eller imorgon 😊
/Désirée