Olika sätt att spara energi i hemmet
Här får vi lite tips om vad som är mest energisnålt i hemarbetet. Diska för hand eller i maskin t.ex.? Torka tvätten i tumlare eller hängande? Dammsuga själv eller låta roboten göra det?
Och, eftersom länken är från en finländsk sajt: Värma bastun snabbt eller långsamt, det är frågan … 🙂 (Det rätta svaret är kanske lite oväntat.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Slutsatser:
Diskmaskindrar mindre energi än handdisk.Ekoprogramdrar mindre än snabbtvätt.Koka vatten på
induktionsspisär snålare än vattenkokare som är snålare än äldre spis.Ny torktumlaredrar mindre el än hängtorkning, men äldre torktumlare drar mest energi.Mikrovärmer maten effektivare än vanlig ugn.Robotdammsugaredrar mindre el än manuell dammsugare.Värm bastun
snabbt eller långsamt, det spelar ingen roll.Att se film på
datorskärmdrar mindre ström än en TV-skärm.Öppet fönsterär effektivare kylning än värmepump på sommaren. På vintern är värmepumpen snålare om man vill kyla luften inne.Nyare apparaterdrar så lite ström i strand-by att man inte måste dra ur sladden för att spara energi.
🙂
#1 Bra sammanställning av slutsatser! 👍
En del saker var lite förvånande. Som att diskmaskin drar mindre än handdisk …
Ja, diskmaskiner har blivit duktiga på att spara både vatten och el. I stället arbetar de längre tid, kanske tre timmar i stället för en. Samma sak med tvättmaskiner.
Och det bidrar antagligen till att de går sönder så fort. De sa det på nåt ekonomiprogram på radio. De förklarade inte hur det hängde ihop, men jag antar att det helt enkelt är att de "går" längre tid per tvätt.
Trött konsument som har den fjärde tvättmaskinen sedan 2011 och även den är reparerad, men gick som tur var på sluttampen på garantin. Detta i ett enpersonshushåll. Tvättar gissningsvis i snitt 1½ maskin i veckan.
#4: Oj. Vår förra maskin hade vi i många år och den gick 1,5 gånger per dygn för mellan tre och fem personer.
När var den inköpt? Min kompis köpte sin 2006 och den går fortfarande. Tror det var ungefär när jag köpte min första som eländet började.
Maskinen jag har nu är jättebra o effektiv. En Elektrolux med borstlös motor, tyst utom när den centrifugerar. Var ett fynd på elgiganten. Veckans vitvara eller nåt. Nästan halva priset och med förlängd garanti, 5 år. Normalpris var mycket mer än jag skulle ha kunnat tänka mig. Men den gick sönder då, efter 4 år nånting. Servicekillarna visade mig hur det såg ut inuti. Svänghjulet är gjort i plast och såg ut som om en bäver tuggat på det! Plast! Det är ganska stora krafter när en fulladdad trumma snurrar runt. Snacka om inbyggda fel!
2012 verkar den ha varit köpt och den dog med buller och brak i somras.
Grattis att den höll så länge. Jag kanske bara har haft otur, men jag har köpt olika märken hela tiden. Och det är ju ett känt faktum att man inte kan räkna med så många års hållbarhet nu.
#8: Jag tror att det är större risk för kortare hållbarhet ju fler finesser maskinen har. Mycket av den grundläggande funktionen är nog ungefär lika bra nu som tidigare.
Absolut. När första maskinen pajade var det t.ex. ett kretskort. Garantin hade precis gått ut (1år). Det var så dyrt att ersätta att det var bättre att köpa en ny maskin. Var alltså inget som helst fel på själva maskinen. Vilket resursslöseri!
Problemet är ju att det bara finns maskiner med finesser. Jag skulle gärna köpa en gammaldags maskin utan modern elektronik och en massa program. Kör bara på 40 o 60 o nån enstaka gång en fintvätt ivf.
Har fått en idé dock för nästa gång det händer. Jag var tidigare ansvarig för allt sånt här i huset där jag bor och hade en del att göra med firman vi köper tvättmaskiner o service av. En refurbad fastighetsmaskin som har några år på nacken behöver inte kosta mer än ny hushållsmaskin. De håller mycket längre trots att de står och tuggar nästan dygnet runt här och de tvättar snabbt! Min nuvarande tar 3h 50 min på sig för en vanlig bomullstvätt. Problemet för mig är bara att jag nästan måste ha en toppmatad och fastighetsmaskiner brukar vara frontmatade.

Hos oss har vi gått över till timpris så det lönar sig att stänga av varmvattenberedaren på morgonen och sätta på den sent på kvällen (håller på med en automatik som ska sköta detta). Sedan har jag byggt en liten vägg i trappen till övervåningen som gör att vi mha tunga draperier kan "stänga av" övervåningen och behålla värmen på nedervåningen. I samband med detta har vi flyttat ner och sover i vardagsrummet som också har en braskamin. Vi har stängt av golvvärmen och eldar istället i köksspisen och i vardagsrummets braskamin. Skaffat massa ved. Sedan har jag byggt in entren som var ett tak med veranda golv till att vara ett isolerat utrymme med dörrar - en förstukvist eller förstuga som då blir en luftsluss mot den kalla uteluften - särskilt viktigt då vi har fyra hundar som vill ut och in i tid och otid oavsett utetemperatur. Även lagt till lister kring ytterdörren och till och med tejpat igen dörren till terassen med vit gaffatejp 😊
Skulle jag med göra om jag bodde i hus. I lägenhet kan man ju inte hålla på och stöka så mycket på nätterna. Annars är jag ofta uppe sent, så skulle lätt kunna förlägga tvätt, långkok och även dammsugning till natten. Men nä.
MIn idiotiska bostadsrättsförening tecknade avtal till fast pris i mitten av september - på 3 år! Har inte hört vad de fick för pris, men törs nästan gissa att detta blir en rejäl förlustaffär. Det var ju den perioden priset var så högt.
- Redigerat 2022-11-12 23:16 av hemul
#4: Att försöka bruka många tvättmaskiner på kort tid låter antingen som att du har extrem otur, eller att det är något med hur du tvättar. Aldrig hört talas om något liknande.
Vi har bytt tvättmaskin en gång på 14 år. Och vi är en barnfamilj som tvättar onödigt mycket kan jag tycka.
Jag tycker det verkar logiskt att långsamma svalare program sliter mindre på maskiner än mer intensiva varmare program. Men allt är inte logiskt och intuitivt, så jag vågar inte påstå att jag har rätt. Men elektronik brukar ju gillar lågintensiv belastning och jämna temperaturer.
Mvh // Johan
Inte direkt som att jag försökte… 😄
Bara att hoppas att du fortsätter att ha tur.
Hittade detta, vad no Podab är.
Men även utgående från detta har jag ju haft otur. En gång var det ju (antagligen) installationsfel, men resten har varit slitage.
Tvätten hänger jag alltid ute. Det drar minst el!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#16 Blir fräschast också, bara fördelar! Fast nu kommer den där årstiden när den inte torkar ute …
#17 Konstigt. Det har jag inte märkt. Ibland tar det lång tid om det regnar mycket, men då blir den ordentligt sköljd.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Tvätt torkar även i minusgrader. Särskilt om det blåser. Regn är värre. 🙂
#16: Och en hel del kläder kan tvättas mer sällan om man istället vädrar dom.
Mvh // Johan
Är det torr luft, kallt och gärna lite blåst är det inga problem att torka tvätten. Men det kanske bara är vi som ibland har fuktig och stillastående luft och tvätten inte torkar (enligt mångårig iakttagelse.) .🙂😎 Jag brukar, om det inte regnar, hänga ut ändå för att vädra och sedan tar jag in och låter den torka över vedspisen.
#20 Ylle brukar funka fint att vädra.
- Redigerat 2022-11-18 09:29 av Magi-cat