Prepping iFokus

Prepping

Läst 118 ggr
joppi82
2022-06-02 10:40
1

Vatten

Jag undrar om man kan förvara vatten i +20 grader i några månader och att det sen är drickbart? Eller blir det massa bakterier i det då?

Magi-cat
2022-06-02 10:55
2

#0 Det är nog svårt att säga exakt hur länge det håller sig. Kan man koka vattnet är man lite mer på den säkra sidan.

Hittade denna länk som kan vara användbar:

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/hemberedskap/vatten-vid-kris

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rent dricksvatten är livsnödvändigt. Räkna med minst tre liter per vuxen och dygn. Om du är osäker på kvaliteten behöver du kunna koka vattnet.
Niklas
2022-06-03 14:34
1

Det beror på många saker. Var det kommer ifrån, vad det förvaras i, framför allt. Rent vatten i blå vattendunkar gissar jag klarar sig.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
2022-06-03 14:43
0

På flera ställen står det att det håller minst en vecka. Civilförsvarsföreningen skriver att det håller tills det smakar eller luktar illa, men också att:

”Om det är bra kvalitet på vattnet som tappas upp och dunken är ren och står mörkt och svalt kan vatten hålla upp till sex månader, men det rekommenderas att man byter vattnet oftare för att vara på den säkra sidan och slippa unken smak. Kontrollera vattnet ungefär varannan månad.”

» Vatten – Civilförsvarsförbundet

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Det är då kommunens uppgift att ordna med dricksvatten vid olika tappställen. Kommunen har ansvar för sina invånare och ska därför tillhandahålla dricksvatten på bästa möjliga sätt i kris. Till ett bostadsområde utan vatten kan vatten köras i tankbil och speciella hämtställen ordnas. Vattnet hämtar du sedan lättast i rena plastdunkar eller hinkar. Ha helst en dunk med skruvlock och kran. Håll utkik efter anslag på lokala träffpunkter (t.ex. anslagstavlor, affären, macken, hembygdsgården). Lyssna på lokalradion för att få information om var kommunens [...]Läs mer... from Vatten
Emo
2022-11-18 08:35
0

Jag har kokat vatten, tillsatt Atamon så som jag gör till saft. Flera sådana flaskor står i källaren. Hoppas det går bra, annars får jag hämta vatten någon annanstans (brunnen). Saft och sylt håller sig ju minst 10 år, så förhoppningsvis gör rent vatten det också.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973