Har du en batteriradio hemma i händelse av kris?
Ett av de viktigaste tipsen för att förbereda sig på större kriser, är att ha en batteri- eller dynamo-radio hemma.
Har du en radio som fungerar om det blir längre strömavbrott?
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈
Köpte en på Kjell & Co. Hyfsat pris.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jag tror faktiskt inte det. Kanske min man vet bättre vad som gömmer sig i verkstaden😉
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vi har 2 st. Och ett antal powerbanks som vi försöker att ständigt ha laddade.
Det jag verkligen skulle behöva är ett stort batteri som kan hålla kyl och frys igång i några veckor.
Laga mat kan man alltid göra på en grill eller så.
Tyvärr funkar inte vårt tak för solceller, men vi borde snarast hitta en en annan lösning för att ladda ett batteri.
#3: Har ni kupoltak eller är det vänt mot norr? 🙂

Platt, det måste vara en viss lutning för att det skall funka. Dessutom valmat tak vilket gör det svårare att få till det snyggt.
#5: Snyggt kan jag inte säga något om, men valmat brukar inte vara något problem för solpaneler. Det har vi. 28 paneler placerade i tre väderstreck.
För platta tak finns det ställningar som kan ställas i optimal lutning för solen. 🙂

#6: Vårt hus ligger så att det skulle se rätt förskräckligt ut med stora ställningar på taket för solceller. Det skulle säkerligen komma protester från grannar som får sin utsikt förstörd också. Huset är inte kulturskyddat, men det skall hålla en viss stil i området. Tycker själv det är ett problem. Vi har länge velat flytta till ett bättre energianpassat hus. Vi var i alla fall bland de första i landet att skaffa bergvärme för nästan 40 år sedan.
Skaffade en dynamoradio för ett tag sedan och bra att det finns en lampa på den 😎

Jag har frågat min man nu och vi har batteriradio😉
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jag svarade nej men kom på att vi faktiskt har en.
Precis som Maria skrev 😁 "/…/min man vet bättre vad som gömmer sig i verkstaden😉"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Japp, köpte en vevradio från Civilförsvarsförbundet för en massa år sedan 😊
#11: Hur länge går den på exempelvis fem minuters vevning?