Någon mer drabbad av stormarna Johannes och Anna - Lärdomar?
Hej!
Jag är ny här på iFokus, första inlägget faktiskt! Någon mer härinne som drabbades av stormen Johannes och Anna? Vad lärde ni er i så fall av det?
Vi var utan ström i 12 dagar och vi var tack o lov redan väl förberedda, men visst lärde vi oss massor ändå.
Vi bor i ett hus byggt innan elektricitet fanns i hemmen och man har bevarat eldstäder, även om vissa är utbytta till modernare varianter. Men vi brukar normalt sett bara elda för stödvärme och hade inte riktigt planerat vedförrådet för en längre tids strömavbrott med eldning i tre eldstäder som enda värmelösning. Veden räckte och blev över, men vi vill inte ha fler långa strömavbrott innan förrådet är påfyllt!
Vi insåg också att vi hade lite dåligt med värmeljushållare (fler är införskaffade), men värmeljus fanns det gott om! Andra stearinljus gick också åt i rasande tempo eftersom taklampan i köket har ljushållare och den lyser upp väldigt bra.
Eftersom alla butiker vi var till under den här perioden hade ström och en relativt normalt fungerande mottagning av varor så var det ändå lätt att fylla på det vi saknade. Men samtidigt vill man inte lämna huset jättelånga stunder när temperaturen ligger runt -20 grader! Det hade varit smidigare att ha allt hemma. Vi också ett litet elverk, tack vare det kunde vi hålla frysar kalla, ladda mobilerna 1 gång/dag och framför allt hålla igång vattenpumpen, vi har egen grävd brunn med pumpen i pumphus, smidigt!
Nalle Puh - A.A. Milne
Hej och välkommen hit 😊
Här blåste det rejält, men vi klarade oss utan några längre strömavbrott.
Efter stormen Gudrun var vi utan ström i 6 dygn och klarade oss bra, bl a tack vare att vi hade vedspis och utedass, plus att vi kunde hämta vatten med hink direkt ur brunnen. Då bodde vi i södra Hallands inland.
Här har vi djupborrad brunn, så här kan vi inte få upp vatten, när vi inte har ström. Eftersom jag är campare, så har jag en ihopfällbar nödtoa, som kan ställas upp i badrummet. Vedspis har vi här också, plus att jag har både stormkök och en liten gasolspis med 2 plattor. Vidare har vi ett gäng vattendunkar stående i garaget/ förrådet. Det längsta strömavbrottet hittills i detta huset var ca 6 timmar.
/Désirée
#0 Hej! Varmt välkommen till iFokus!
.
Det är nyttiga lärdomar man får pga strömavbrott … Man blir glad att man har eldstad bl.a….
Vi hade inga strömavbrott den här gången. men vi drabbades av stormarna Gudrun och Per för några år sedan med strömavbrott på 2-3 dygn.
Vi klarade oss bra ändå och var tacksamma för vedspisen …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vi hade enbart utedass när vi köpte vår gård som lantställe. Vatten till köket var framdraget och det fanns en liten varmvattenberedare under diskbänken. Men nu har vi badrum och tvättstuga osv som "alla moderna hem". Fördelen med att själva ha planerat och genomfört renoveringarna är att vi har stenkoll på hur rören går. Vi visste att vi MÅSTE ha åtminstone frostfritt på vissa ställen som det kanske inte skulle vara självklart för någon annan. Ett alternativ hade ju förstås varit att vi tömde systemet på vatten, men vi valde bort det. En sönderfrusen vattenledning hade ju inte varit kul!
Vi har kallfarstu som funkade bra som kylskåp. En sak som slog mig var att vi inte hade löst det lika enkelt om det hade varit sommar.
Nalle Puh - A.A. Milne