Appar, bank-ID och samhällets sårbarhet
Tänkvärd text om sårbarheten med detta beroende av och med att man måste vara uppkopplad hela tiden för att uträtta det allra minsta. Inte ens parkera bilen går utan mobil och app …
"Det hela får det att vända sig i magen. Först och främst för att Bankid inte ägs av staten, och därmed gör att en stor del av den svenska välfärden förlitar sig på ett gäng storbankers goda vilja.
Men det andra problemet är att Bankids konstanta närvaro illustrerar det svenska samhällets övertro på – och apati inför – digitaliseringen. Apatin inför den konstanta övervakning av våra köp, men också vad som händer om vid exempelvis skulle bli attackerade av en främmande makt"
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/O8kgkq/cyberattacker-gor-ditt-bankid-sarbar
Äro vi naiva?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Skriver som jag gör på en annan sajt där samma artikel länkades.
Hon har många poänger som är vettiga.
Jag tror dock att det blir en samhällskollaps vid strömavbrott oavsett BankId. Säg något idag som inte kräver elektricitet.
- Hur ska kyl & frys i butikerna fungera? (Det är olagligt att sälja maten om den inte är kyld enligt rätt normer)
- Hur ska kassaapparaterna fungera? (Det lär nog ta ett tag innan handlare kan/vill börja föra kassabok helt manuellt, och är det ens lagligt?)
- Hur många individer har tillräckligt med kontanter för att klara sig en längre tid?
- Hur ska en bensinpump fungera? Och vem tror att att drivmedel till privatpersoner kommer prioriteras över generatorer till samhällsviktig infrastruktur?
- Hur ska vattenpumpar fungera utan el? Hur länge finns det tryck i ledningar för att leverera vatten utan el?
Bara för att ta några frågor…
Jag tror att om vårt elnät blir utslaget under en längre tid, så är BankId vårt minsta problem.
Det betyder inte att jag också tycker det är galet att det är banker som utfärdar våra nationella digitala ID. Speciellt om man ser det globalt och en dryg tredjedel av befolkningen är utestängda från banker, men nästan alla har mobiltelefon. Vi i väst förstår inte riktigt hur användbart kryptovalutor (som Bitcoin) är för dessa regioner/människor.
Om en sådan kris kommer, tror jag det först kommer totalt kaos, för ingen vet hur länge det kommer pågå och inga handlare vill bryta mot lagar och få extra krångel. Efter en tid kommer man skita i vad som är lagligt, och istället fokusera på vad som är rätt moraliskt och hjälpa varandra så långt vi kan. T ex sälja/skänka bort man som inte klarar sig utan kylar/frysar.
Frågan är hur mycket kontanter folk har. Några inte alls, vissa lite grann, andra mer. Men förmodligen ingen för att klara en längre tid.
Mvh // Johan
Vi skulle behöva komma åt en del av våra bankpengar som offline-kronor via exempelvis bankernas appar.
I tråden nedan finns en del tips som underlättar vid större strömavbrott.
Bra replik om artikeln. Problemet är att avsaknad av alternativ till BankId, problemet är att få sajter använder alternativen som finns.
Freja eID är på många sätt bättre än BankId, men det är få tjänster som har stöd för den. Frejas eID kan även använda som ID i butik, t ex hämta ut paket, vissa apotek, med mera.
https://www.dn.se/debatt/statlig-e-legitimation-loser-inte-grundproblemet/
Mvh // Johan
#4: Tyvärr är väl inte Freja heller användbart vid strömavbrott.
#5: Nej, självklart inte. Det var mer en reflektion över statlig e-leg eller privat. Oavsett vem som utfärdar e-leg kommer det ju inte fungera vid strömavbrott. Eller, det skulle ju kunna fungera offline för att validera ett information som man gjort med ett körkort, men på det stora hela nej.
Mvh // Johan
#1: Man får väl improvicera som folk gjorde förr i tiden! 😉
Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋
Ansvaret för att utveckla en statlig e-legitmation föreslås i regeringens budget för 2025 överföras från Myndigheten för digital förvaltning, Digg – som fick uppdraget 2024 – till Polismyndigheten. Därmed avslutar Digg sitt utvecklingsarbete skriver man på sin hemsida.
https://computersweden.se/article/3535289/polisen-tar-over-ansvaret-for-statlig-e-legitimation.html
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Polisen har flera jobbannonser ute nu för att söka programmerare som ska bygga statlig e-legitimation.
Principiellt tycker jag det är helt rätt väg att gå att göra det statligt.
Men praktiskt oroar jag mig för hur det kommer fungera med tanke på hur offentligt dåliga offentligt drivna IT-projekt brukar bli. (Skatteverket undantaget)
Kommer vi få e-id, som knappt fungerar, läcker personuppgifter liknande skolplattformar, journalsystem, etc?
Mvh // Johan
Den statliga e-legitimationen, är den tänkt att användas istället för de olika befintliga alternativen för privatpersoner, eller som ett tjänste-eID?
Det finns ju också en problematik i att lägga alla ägg i en korg, antagonister är uppfinningsrika och om man lyckas stänga ner/hacka uppgifter till en tjänst som är vår enda elektroniska ID-handling så blir ju det klart mer sårbart än om man har flera alternativ som idag.
Nalle Puh - A.A. Milne