Glöm inte ekonomisk prepping!
Förbered så mycket du kan inför en finansiell katastrof eller störningar av viktiga samhällsfunktioner.
Med problemen hos Swedbank, där flera tusen kunder fick felaktiga minussaldon på sina bankkonton, i färskt minne, är det ett bra tillfälle att se över sin ekonomiska beredskap.
Swedbank räknar med att problemen ska vara lösta inom en vecka. Det betyder att så länge behöver deras kunder hitta andra lösningar för att hantera sina affärer. Nedan är förslag på saker du kan göra för din finansiella prepping. Fyll gärna på med fler förslag i kommentarer.
Om du bara är kund i en bank kan du skaffa en ”reservbank” för att hantera problem som de Swedbanks kunder råkade ut för. Se till att ha ett extra betalkort och pengar så att du klarar åtminstone en vecka utan din huvudbank. Om möjligt, välj en reservbank som inte tar betalt för att ha dig som kund. Installera BankID och Freja eID på flera enheter så att du inte är beroende av att mobiltelefonen alltid fungerar.
Ordna en alternativ e-legitimation. Om du har BankID kan du skaffa Freja eID som reservlösning, och vice versa. Freja eID-appen är gratis och fungerar hos de flesta statliga myndigheter, många butikskedjor och ATG-ombud. Det gäller som fysisk legitimation, kan lagra Covid-bevis, skyddar mot identitetsstöld, med mera.
Ha kontanter hemma så att du kan betala även om det vanliga betalningssystemet ligger nere. En veckas behov av pengar är ett bra lägstamål.
Lägg inte alla sparpengar i samma korg. Spara på flera sätt och i olika finansinstitut. Rysslands attack mot Ukraina har bland annat fått till följd att utländska investerare i Ryssland inte kan sälja sina innehav och ta ut pengarna. Tänk på att sånt kan hända och använd olika sparformer för att sprida dina risker.
Gör upp med vänner eller släktingar om att vara varandras ekonomiska livlinor. Om de råkar ut för ekonomiska störningar lånar du ut pengar till dem, och tvärt om. Bestäm i förväg hur mycket pengar ni ska vara beredda att låna ut.
Se till att dina familjemedlemmar också skyddar sig så att ni kan täcka upp för varandra. Ni kan ha olika huvudbanker så att det finns inarbetade bankkontakter den dag de behövs.
Vad har du gjort för ekonomiska förberedelser för kommande störningar och katastrofer?
[Foto av Jason Leung på Unsplash]
- Redigerat 2022-04-30 14:58 av Niklas
Jag brukar alltid ha kontanter i plånboken/hemma.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#0 Det var jättebra tips och bra samanställning! 👍🍀
Freja hade jag aldrig hört talas om! Kan alla skaffa det, är det så enkelt och säkert som det verkar? 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: Jag tycker att Freja på flera sätt är bättre än BankID. Dels är det väldigt enkelt att installera det på flera enheter (krävs ingen bankinloggning eller digipass) om du har det installerat på en, dels tycker jag att det verkar lite snabbare än BankID när jag loggar in på exempelvis Skatteverket, och dels är det giltigt som fotolegitimation, något BankID inte är.
Ska läsa på om detta trodde bara det fanns vanliga BankID.
/Maria
Freja eID visste jag inte ens om, tack för tipset :)
Något som jag har kollat upp dom senaste dagarna är att jag kan logga in på olika ställen utan bank ID. Till exempel med lösenord istället eller certifikat. Så nu känner jag mig lite lugnare :)
Preppar ni i mer än svensk valuta? Vet att de som kom från kriget i Balkan köpte på sig både dollar och euro för att känna sig säkra.
#6 Det har jag inte gjort. Det går lite utanför vad jag liksom orkar tänka på. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Freja eID fungerar även i vissa (få) fysiska butiker. Speciellt uppskattar jag att ICA Apotek godkänner Freja eID, men du måste ha validerat det med fysisk leg först. Det framgår tydligt i appen hur man gör det.
Mvh // Johan
Postnord, Apoteksgruppen och Kronans Apotek tar också Freja e-ID nu, liksom Alltid Öppet, Schenker, 7-Eleven och Pressbyrån.
- Redigerat 2022-06-30 11:08 av Niklas
Jag såg just att även barn från 8 år kan få Freja e-ID.
#6: har både dollar och euro hemma, plus någon hundring i danska kronor, fast det är inte prepping i sig utan från mina utlandsresor innan pandemin.
Läste för ett tag sedan att staten funderar på att göra ett eget eID eller förstatliga BankID då dom blivit en läskig stor del av kritisk infrastruktur nu.
Vet inte om jag skulle känna mig tryggare av att det drevs att staten dock. Deras track record för drift av IT känns så där.
Mvh // Johan