Prepping iFokus

Prepping

Läst 116 ggr
Sindri
2022-11-02 17:57
2

Powerbank med vev

Jag letar smarta powerbanks att skicka till Ukraina. Vill ha med vevalternativ, ficklampa kan också vara ok, men inte med radio, då blir de för otympliga, och dyra. Skickar hellre fler utan radio.
Har letat och letat, men inte hittat någon som kan laddas både med el och vev.
Kanske någon här haft mer tur?

hemul
2022-11-03 02:35
0
$2 for 10PCBs & Free 24H Expedited (5pcs): https://jlcpcb.comPrevious video: https://youtu.be/Dn2PFebi2wwMotor rewind video: https://youtu.be/KZ4cylB114EFace...
Sindri
2022-11-03 08:03
0

😁 Fattar piken - men nu är det ju sånt jag tänker skicka till Ukraina….

Niklas
2022-11-03 12:24
0

#0: Det vanligaste är att vevdynamos har radio. Kan solladdare vara ett alternativ?

» Rubicson FM-radio med dynamo-laddning - Dynamoficklampor | Kjell.com

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Radion som aldrig har slut på batterier. Laddas med vev när du inte har tillgång till ett vägguttag. Utrustad med USB-port för laddning av mobil och surfplatta. Radion har automatisk kanalsökning och man kan även byta kanal manuellt med de inbyggda knappar
Niklas
2022-11-03 12:27
0

Här är kanske ett bättre alternativ än Kjells modell.

» Exibel vevradio med solcell och powerbank | Clas Ohlson

Niklas
2022-11-03 12:29
0

Ser ut som samma modell fast billigare:

» Vevradio med mobilladdare | CDON

Niklas
2022-11-03 12:30
1

Niklas
2022-11-03 12:32
0

Niklas
2022-11-03 12:33
0

Ficklampa utan möjlighet att ladda mobiler men med vev och solcell för 150 kronor:

» Ledsavers Dynamo- och solcellsficklampa - Dynamoficklampor | Kjell.com

Ficklampan som aldrig slutar lysa. Laddas med den inbyggda solcellen eller snabbare med dynamo-veven. En minuts vevande ger 8 – 10 minuters batteritid. Fulladdat håller batteriet sedan igång lampan i upp till 2 h. Dessutom är livslängden på LED-dioden hela
Niklas
2022-11-03 12:37
0

99 kronor för en ren dynamoladdare.

» Dynamoladdare/USB laddare - vandringsshopen.se

Laddar din mobiltelefon utan att använda el, solljus, celler eller batterier. Bekvämt att ta med sig på vandring eftersom den är liten och kompakt.
Niklas
2022-11-03 12:54
0

Jag kan rekommendera att köpa powerbank när de är nedsatta, vilket de ofta är. En med 5000 mWh räcker för att ladda en mobil minst en gång. Den här kostar just nu 99 kronor.

» GP Powerbank Voyage 2 / 5000 mAh - Raspberry - Mobiltillbehör - Webhallen.com

Vi har en sen några år och är helt nöjda. 🙂

hemul
2022-11-03 15:10
0

Tror inte radio gör dem så mycket större. Min mp3 spelare har radio och den är inte stor!

Sindri
2022-11-03 17:27
0

Tack för alla tips. Det mesta har jag sett redan i min jakt. Vi har själva en radio med laddare. solceller och vev. Radion fungerar sådär, man måste veva enormt mycket för att kunna lyssna på den. Dessutom tar den plats och pengar från det som är viktigt; att kunna ladda mobilen.
(Jag skall alltså köpa och skicka dessa i julpaket till Ukraina som Postnord är vänliga nog att frakta gratis.)
Om man sitter i ett skyddsrum så är det inte så mycket sol att ladda batterierna med. Och inte kan man höra så mycket radio. I o f s kanske inte mobiltäckningen är så bra där heller, men någon gång kan man våga sig ut och ringa och då även kolla nyheter. De flesta mobiler har någon form av ficklampa.
Därför ville jag ha just bara powerbank med vev, det verkar dock inte finnas, då är Webhallens alternativ väldigt prisvärt och bra och jag kan ge bort fler än om jag skulle köpa en dyrare med radio etc.

Sindri
2022-11-03 17:59
0

Det var ju för jäkligt! Något företag har köpt upp alla powerbanks på Webhallen, det syns inte än på grund av ett systemfel hos dem, skriver de.

Niklas
2022-11-03 18:02
0

#13: Om du har möjlighet kan det finnas i deras butiker. Såg ett stort gäng på Täby-butiken för någon vecka sen.

Sindri
2022-11-03 18:06
0

Jag fattar ingenting. Är inte hemma på ett tag, men jag gjorde en beställning på 6 st och de skall komma med Posten på lördag, så nån ungdom får hämta ut dem.
Jättekonstigt svar från chatten på Webhallen och jag undrar om hon visste vad hon snackade om.
Bara att hålla tummarna nu!

Niklas
2022-11-03 18:08
0

#15: Då håller jag tummarna. Det löser sig nog. 🙂

Sindri
2022-11-03 18:19
0

Tack - hoppas det! Inte minst för Ukraina som behöver dem.

Niklas
2022-11-03 18:22
0

Annars kan du titta på Kjell. Såna här har vi två stycken:

» Linocell Powerbank - Powerbank | Kjell.com

Små och lätta att stoppa i bakfickan om man är osäker på hur länge laddningen ska räcka.

Extrabatteri för mobiler och andra USB-enheter. Utrustad med USB-A- och USB-C-port (totalt 2,4 A) och laddningsindikator. Automatisk avstängning när mobilen är fulladdad. Laddas via Micro-USB- eller USB-C-porten <strong>(kablar säljes separat).</strong
Sindri
2022-11-03 18:34
0

Ja, den kan ju också vara något. Få se om Webhallen hör av sig. Såg något viktigt där, att den från Kjell & Co säljs utan kablar, det måste ju med, står inget om det på Webhallens sida, men annars får jag köpa det, skall kolla hur mycket sånt vi har hemma.

hemul
2022-11-03 21:23
0

Inte vad du frågar efter, men jag mindes plötsligt att jag för ett par år sedan såg ett lite vedkök som också kunde generera el för att t.ex. ladda mobilen. Låter inte så dumt i sammanhanget, laga mat OCH få el till mobilen. Ska se om jag hittar det, hade en tråd om det på fetbobba. Säkert för dyrt, men ändå.

hemul
2022-11-03 21:35
0

Jäklar vad jag är bra på att hitta gamla grejer! 😎 Men det var 9 år sedan. Tiden flyger. Och det kostar 150$.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3347.0.html

Jag har en lykta med vevgenerator som jag köpte från AliExpress, när man fortfarande kunde handla där. Den fanns i två utföranden. Jag valde den som även hade USB-laddning. Den andra kunde man istället ladda mobilen från. Det kanske vore något? ThorFire heter den. Det är den längst till höger, tror jag.
https://www.thorfiredirect.com/Camping-&-Hiking-Lights-c-56.html

Det löjliga plasthandtaget gick sönder omdelbart på min. Men bortsett från det funkar den bra. Jag har den som belysning i en liten klädkammare ombyggt till gåinskafferi för att slipppa dra in el och så får den följa med på kvällsliga picknickar. Lite tung för att ta med på riktig camping. Alltså, den är inte tung-tung, men ska man bära i ryggsäck vill man ha lätt-lätt. 164 g väger min och den trycks ihop till en puck. Hoptryckt funkar den som ficklampa, men den funktionen är rätt dålig. Som lykta är den bättre. Man behöver inte alls veva länge för att den ska lysa en halvtimme. Finns liknande av andra märken, men inte lika billiga, inte när jag köpte den ivf.

Camping & Hiking Lights
  • Redigerat 2022-11-03 21:40 av hemul
Sindri
2022-11-03 22:26
0

Jo, men nu skall det som jag skrivit skickas till Ukraina till behövande, så liten och smidig är ett bra kriterium, och ju billigare desto fler skickar jag. Vi skall plocka ihop hjälppaket med lite olika saker i som de behöver där.

https://www.postnord.se/om-oss/hjalppaket-for-ukraina

Ukrainska posten har vädjat om hjälp med förnödenheter till det ukrainska folket från andra postoperatörer i Europa. Så här kan vi och du hjälpa!
hemul
2022-11-03 23:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror du du kan hitta lättare o billigare än 164 g och $15 då? Fast är säkert lite dyrare om du hittar den i Sverige.

• Redigerat 2022-11-03 23:44 av hemul
Sindri
2022-11-04 08:12
0

Ja, 99 kr är billigare än 15 dollar. Med gratis frakt och ingen tull och moms.

hemul
2022-11-04 10:30
0

Klart du inte ska köpa från utanför EU. Men den för 99 har ju ingen vevgenerator?

Sindri
2022-11-04 14:49
0

Nej, jag fick ge upp det. Bara att hoppas att folk kan få tag på el då och då. Ukrainarna verkar vara ett riktigt kämpafolk. Det kanske finns de som kan bygga generatorer.