Prepping iFokus

Prepping

Etikettallmänt
Läst 1605 ggr
blåbärspajen
1

Hygien utan vatten?

Om man hamnar i en situation där man har ont om vatten kan man hålla sig ren utan vatten då? T.ex. underlivet är ju väldigt viktigt att hålla rent för att inte få infektioner.. men är det möjligt att rengöra sig där nere med t.ex. enbart olja?

Jag rengör mig alltid med olja men sköljer ju med vatten efter..

oh-la
9

Alltså, kroppen är ju byggd för att klara sig länge utan att tvättas på det vis som vi tvättar oss idag. Vi har länge levt i Sverige med mer eller mindre begränsade möjligheter att tvätta oss dagligen, eller ens veckovis. Underlivet, liksom andra öppningar som kan vara känsliga för infektion, har en inbyggd rengöringsfunktion som gör att bakterier inte fastnar lika lätt. Det ska till lång tid av utebliven tvätt för att an ska få infektioner så länge som man inte skaparmiljöer för svamp exempelvis. Lätta, luftiga kläder bör ju alltså vara prio om man vill dra ner på tvättandet. Ett bra sätt att sköta sin hygien är ju helt enkelt att väta en trasa eller duk och torka av sig vid begränsad vattentillgång. Man får ju då kanske också använda det vatten som finns, bada i en sjö eller liknande om det finns tillgång till sådan. Har man inte ens vatten så man kan väta en trasa att torka sig med tror jag att man har värre bekymmer än hygienen.

S.L
2

Jag tror faktiskt att kroppen skulle må bra om man inte tvättar sig så ofta.

Tant Grön
0

#2 Då kanske folk höll avstånd. 😃

S.L
0

3 ja 1.5 meter iaf 😉

Wony
0

Jag håller med #1, har man inte ens möjlighet att blöta en trasa med vatten så finns det nog viktigare och mer akuta problem än att tvätta sig.

Niklas
1

I Sverige tror jag det kommer att vara lättare att hitta vatten än på de flesta andra håll. Det är väl om någon avsiktligt förorenar alla sjöar och vattendrag som det blir problem. Även då går det att skörda dagg, snö, regn och annat vatten.

En tryckt bok om överlevnad är nog något alla borde ha hemma. Mycket kan användas även om nöden inte är akut. Kanske till och med MSB borde ta fram en överlevnadsskrift och distribuera till alla svenska hushåll?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning