Prepping iFokus

Prepping

Etikettallmänt
Läst 1746 ggr
blåbärspajen
2

vad klarar ni er inte utan?

Hej

Vad för saker klarar ni er inte utan om det blir kris och alla affärer går i konkurs?

Alltså det kan vara allt från bindor, kalaspuffar eller något helt annat.

Jag själv skulle ha väldigt svårt att klara mig utan kaffe och delikatobollar då det är min stora last 😃

Emo
1

Kaffe

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonicaLagerquist
1

Kaffe.

Stolt ägare till tre La permer

Dioramabyggare
1

Te, bröd, frukt, ost, honung.

blåbärspajen
0

#1 ja te, bröd och honung skulle inte jag klara mig utan heller.

[Leifsdotra]
0

Mina mediciner och digestivekex 🙂

S.L
0

Medicin.

-Aida-
0

Tuc salta kex och med sourcream onion smak och jordnötssmör.

Maria
0

Medicin och äppelcidervinäger är det första jag kommer på.

/Maria

Sindri
0

Ägg, och gärna lite smör, på det kan man överleva länge.

Vad har man för glädje av kaffe eller bröd eller annat om man svälter ihjäl.

oh-la
3

Jag tänker kanske att frågan är lite tudelad. Antingen gäller det vad man faktiskt skulle ha svårt att överleva utan, eller så är det vad man skulle ha svårt att klara sig utan i stil med den klassiska scenen i alla undergångsfilmer där dom sitter runt en eld och drömmer om allt dom skulle vilja äta igen, men som dom ju uppenbarligen kan leva utan. Nu är väl frågan mer vad man inte skulle klara sig utan än överleva utan och då är kaffe en stark kandidat! Och chips… Det är dom två saker jag skulle sitta vid en lägereld och dregla över 😂

Chinesecrestedlover
1

Om alla affärer skulle gå i konkurs så…skulle jag (och djuren) ha rätt svårt att klara mig (oss) överhuvudtaget för mat är ju t.ex. rätt viktigt 😂 

Om vi istället menar mer vad jag skulle sakna och liksom "inte klara mig utan" (istället för mer…jag skulle ju uppenbarligen dö utan mat, haha) så vet jag inte riktigt. 

För mig är det mina djur som är viktiga i mitt liv och så länge vi (och min familj) i denna hypotetiska "alla affärer går i konkurs kris" klarar oss dvs. har mat och annat nödvändigt (som ex. att mina hundar har sina mediciner) så…vet jag faktiskt inte. 

Visst jag är en "godisråtta" så skulle nog sakna godis…men kan ju liksom klara mig utan det också…så…

Åsa S
1

salt, maten skulle ju inte smaka så mycket utan det

Emo
0

#9 Frågan gällde varor som inköps i affär. Eftersom jag inte odlar mitt kaffe själv, så köper jag det i affär, för jag antar att vi inte skulle ha samma möjlighet nu, som vi hade när kaffet var ransonerat och släkten i USA försåg oss med vad vi behövde.

Wony
1

Först och främst mina mediciner. Sedan skulle jag nog bli rätt sur och grinig om jag inte fick tag på choklad åtminstone någon gång emellanåt…

Niklas
0

#0: Kanske att jordens undergång kan vara ett bra tillfälle att göra dig av med lasten Delicatobollar. 😀

#12: Vänj dig vid vanliga kryddor i stället så slipper du tillsätta salt. Vi använder aldrig salt nuförtiden.

Jag vet inte vad jag ska svara på frågan i #0. Det beror på hur länge undergången ska pågå. Ett tag klarar vi oss, men till slut behöver vi ju fylla på med mat. Vatten är nog vad som först blir ett problem även om jag förutsätter att vi bunkrar det när vi kan se kometen med blotta ögonen. För tillfället är choklad- och snackslagren välfyllda och kanske är det inte det vi ska lägga våra sista krafter på att skörda. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Emo
0

Om alla affärer går i konkurs, vilket ju är en omöjlighet, så får vi idka byteshandel, för jag antar att frågan innehåller att våra pengar kommer att sakna värde.

Så var det i Tyskland i lång tid (3 år) efter kapitulationen i maj 1945

https://de.wikipedia.org/wiki/Zigarettenw%C3%A4hrung#:~:text=Zigarettenw%C3%A4hrung%20war%20ein%20auf%20dem,bei%20den%20Menschen%20immer%20beliebter.

Då gäller det att ha kontakter och något att byta bort.

Även här under den så kallade kristiden (när många varor var ransonerade) skedde en hel del byteshandel. Människor har ju olika behov.

Niklas
1

Nästan alla har något att byta bort: Sin tid. 🙂

Emo
0

Värdet styrs av tillgång och efterfrågan, har jag fått lära. 😃

Niklas
1

Japp och tid är det dyrbaraste alla äger.

Emo
0

#19 Jag är inte så säker på att många hellre skulle vilja ha min tid än ett föremål jag äger. 🙂

Niklas
1

#20: Jag är säker på att du värderar din tid högre än vilket som helst av dina föremål. 🙂

Emo
0

Om jag vill byta till mig några ägg eller andra livsmedel direkt där de produceras och massor av andra människor också vill ha mat, så tror jag att producenten hellre vill ha föremål än min arbetskraft (tid).

Fråga människor i krigsskövlade länder hur de klarade sig med byteshandel.

Den läkare jag bodde hos i Göttingen när jag studerade tyska på universitetet, berättade om hur det var i Berlin när mycket låg i ruiner och det inte fanns pengar. De kvinnor som ville äta fick röja upp för att få mat. Hon fick sätta upp praktik, där hon bodde och patienterna betalade med tallrikar och annat, som hon visade mig, när hon berättade om sin tid då i Berlin.

Hennes patienter kunde inte betala med tid utan med föremål.

Mr_Si
0

Medicin skulle vara ett jätteproblem, förutom det är kaffe nog det jag hade saknat mest

Niklas
0

Egentligen borde man lära sig mer om naturliga läkemedel, eller åtminstone skaffa en fysisk bok om det.

Mr_Si
0

#24: ja det hade varit väldigt bra

Emo
0

#24 Jag fick en bok av en snäll äldre dam när jag var i Schweiz.
"Gesundheit aus der Apotheke Gottes" av Maria Treben. Mycket intressant!

Jag har sett att den finns på svenska också.

[Leifsdotra]
1

#22: Som producent av livsmedel kan jag säga att jag möjligen hellre önskat få hjälp med djuren än att få föremål. Men det är beroende på vilka föremål, hur lång period det gäller samt hur hårt drabbad jag är såklart. Och vad du vill ha från mig naturligtvis.
Föremål som underlättar min vardag mottages tacksamt, men jag tänker att utan el så behöver vi manuellt hinka upp vatten från brunnen och det går många liter per dag. Det blir många vändor med hö och kraftfoder, vattenhinkar och så ved till uppvärmning och matlagning.
En långvarig svårare kris skulle också innebära en återgång till att ta hö manuellt istället för med maskiner - jättemycket jobb!

Niklas
0

#27: Har ni någon handpump för vatten? Det låter som om det skulle kunna underlätta en hel del jämfört med att hinka upp det. Särskilt om det är 20 minusgrader.

[Leifsdotra]
0

Vi har elverk som vi haft anledning att testa vid ett par tillfällen. Så vid kortare stopp eller då man kan räkna med att det finns tillgång till diesel/bensin (har ett av varje) så är det inget problem. Men tänker man sig ett scenario där tillgången till bränsle är begränsad så att vi måste ransonera så blir det till att hinka som det ser ut nu. Vi ska bygga om pumphuset och då kan det bli aktuellt att även ordna handpump.

Gia91an
1

Medicin, patroner till bubbelvatten och e-cigg grejor.