Prepping iFokus

Prepping

Läst 339 ggr
blåbärspajen
0

värma lägenhet vid strömavbrott

Hej jag undrar hur man kan värma en lägenhet vid strömavbrott på vintern. Hela min lägenhet är på 40 kvm, men köket är 15 kvm och stora rummet på 30 kvm..
Jag har funderat på fotogenvärmare men då måste man ju vädra och då försvinner väl varmluften? Jag har istället börjat fundera på en solcellsladdare som jag på något sätt kopplar till en värmefläkt men vet inte om det fungerar. Sen vet jag inte om solceller fungerar på vintern?

Någon som har något bra tips?

Niklas
2

Solceller tror jag inte på. Dels just därför att effekten är dålig på vintern och dels därför att du sannolikt behöver värmen mest när solen är på andra sidan jorden.

Fotogenvärmare är nog inte så dumt. Vad har du för uppvärmning i lägenheten? Direktel eller vattenburen?

Brukar du ha strömavbrott ofta eller är det en reservlösning som du kan få nytta av var femte år? Det påverkar ju hur mycket det är värt att satsa. Hur många våningar har huset och vilken våning bor du på?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mr_Si
2

Jag hade nog föreslagit saker som filtar, sovsäckar,gardiner och varma kläder +värmeljus. Lägenhetens väggar och tak kommer skydda dig från regn och rusk. Du kan dra för gardiner för föntren (alternativt hänga filtar eller något liknande för att hålla mer värme inomhus). Ett annat vanligt råd är att bygga en "koja" genom att hänga filtar över t ex ett bord. Om du sover i pyjamas i en sovsäck i en sån koja så bör du klara även mycket låga temperaturer. Lite värmeljus kan också hjälpa att värma upp lite men tänk på att vara mycket nogrann med att minimera brandrisken.

kajtus
0

Mycket tänkvärd.
Sedan ett par år testar jag olika rocket stove lösningar i samband med survival.
S.k. Rocket Stove är oerhörd bränsle snåla och rökfria men i samband av lägenhetuppvärmning då krevs det någon form av flekt.

Niklas
2

#3: Du behöver väl nästan en skorsten om du ska använda dem inomhus?

DesK
1

För utomhusbruk är rocket stoves bra, men i såväl hyres- som bostadsrättslägenheter är de mer tveksamma, om ens tillåtna att använda inomhus.

/Désirée

kajtus
0

#5: De har Du rätt men de finns väll lösningar på nätten där alla tänkbara aspekter och faror är fixade och huvudsaken är att rocket stove är enorm sparsamma angående bränsle och att de nästan är rökfria .
I frilufts sammanhang och emergensy är de oslagbara .

Niklas
0

#6: Vilken modell av raketspis tycker du är bäst?

Condor
1

Jag hade aldrig hört om rocket stoves och fick googla för att ta reda på vad det är. Men jag undrar om de inte bildar rök eller kolmonoxid? Någon som vet?

Niklas
1

#8: Koloxid, absolut. Rök, ja, innan du har fått fart ordentligt. Sen betydligt mindre. De är väldigt effektiva. Vet inte verkningsgraden dock.

Condor
1

#9:

Med andra ord, måste man ansluta den till en skorsten. Annars blir man ju förgiftad.

Jag värmer lägenheten med el och när det är strömavbrott blir det kallt i lägenheten. Därför skulle jag gärna ha någonting i reserv. Tills nu har jag alltid tänt massor av stearinljus. 😄 Men om man behöver en skorsten för en raketspis är det inget alternativ för mig.

Johanex
0

#0: En portabel kärnreaktor men lär vara svårt att hitta en sån og bränsle också.