Preppingtips av Anna-Maria Stawreberg
I senaste numret av Ellevios nyhetsbrev finns en intervju med prepping-författaren Anna-Maria Stawreberg. Där finns många tips om hur vi kan förbereda våra hem och oss själva för exempelvis ett längre strömavbrott eller annan påtvingad isolering (är det någon som tänker Corona?).
”Tänk dig att all el slås ut och det är en vintereftermiddag. Det är mörkt och då menar jag riktigt beckmörkt, hemma och utomhus. Du kan inte handla, tanka, ringa på mobilen för ditt batteri är slut. Du kan inte gå ut på nätet och kolla nyheter. Spisen, kylen och frysen funkar inte, inte heller elementen så din bostad blir kallare och kallare. Efter några timmar får du inte heller ut något vatten ur kranen eftersom vatten drivs av en pump som kräver el. Då räcker det inte med att tända några enstaka värmeljus.”
Bland tipsen finns bland annat:
Samla familjen i ett rum i huset så att ni kan dra nytta av varandras kroppsvärme och inte behöver värma upp hela huset.
Se till att hålla fötterna varma eftersom golven blir kalla först. Mössa på huvudet är också en bra idé.
Se över medicinförrådet i förväg. Värktabletter, första förband och receptbelagd medicin är jätteviktiga.
Läs mer här:
» Preppingexpertens viktigaste tips inför ett längre elavbrott - Ellevio Kundnyheter
[Foto av XXX på Unsplash]
- Redigerat 2020-11-18 19:03 av Niklas
Jag är lyckligt lottad, eller har tänkt till ordentligt! Vi har vedspis i köket, öppens spis med insats i vardagsrummet, små emaljerade kaminer i 2 av sovrummen och gott om ved! Egen brunn med pump som kan drivas med bensindrivet elverk om det behövs, eller så kan vi hinka upp vatten. Stearinljus finns alltid precis som ficklampor och pannlampor. Vi har även en gasolkamin som vi tänker att vi kan ställa i badrummet vid längre avbrott under den kalla årstiden, för att hålla värmen där. Då kan man faktiskt använda duschhörnan om man vill. Annars har vi vedeldad bastu för mysfaktorn till vardags, men såklart ovärderlig om det krisar. Har nyligen skaffat en pannmur också så man kan värma större mängder vatten relativt snabbt. Bra om man behöver tvätta kläder också!
#1: Ni verkar välförberedda. Har ni bunkrat mat också?
Vad är för resten pannmur?
#2: Vi har ett förråd för torrvaror, konserver, hygienprodukter och annat som kan långtidlagras. Vi ska faktiskt fylla på imorgon kväll så att vi kan isolera oss i dessa tider.
Pannmur heter säkert olika i olika delar av landet. En stor kittel eller gryta som man kan elda under. Vår har trälock och rökrör, men påminner annars om den här https://www.klaravik.se/auction/product/pannmur/
#3: Såna har jag sett men inte hört benämnas. Jag hade nog sagt kittel i min okunskap. Tillverkas de fortfarande eller har ni fått tag på en begagnad?
#4: vi har köpt en begagnad. De är väldigt eftertraktade, åtminstone häromkring. Men så är de himla bra att ha till mycket också! Har använts flitigt sedan i somras för att koka grismat.
Okej. 🙂