Annons:
Etiketterutrustningöverlevnadskunskaphjälpmedel
Läst 324 ggr
Niklas
1/27/21, 1:39 PM

Pappersböcker för preppare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka fysiska böcker rekommenderar ni att varje preppare skaffar och har hemma ifall de någon gång behövs? Vilka har ni själva?

En bok om ätbara växter i naturen tycker jag vore bra. Jag har ingen specifik i tankarna så om någon vet en bra får ni gärna tipsa.

Någon om grundläggande medicinsk kunskap kan också vara bra att ha. Om vanliga åkommor och deras orsaker, förebyggande och behandling.

Som jag skrev i en annan diskussion här, någon om naturliga läkemedel och behandlingar.

Minst en bok om enkla spel och lekar är säkert bra. Blir man insnöad eller oplanerat strandsatt någonstans är det bra.

Har du en bokhylla med preppingböcker kan du väl fotografera den, så att ryggarna syns, och lägga in bilden här. 🙂

[Foto av Jung Ho Park på Unsplash]


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Beautiful, free images and photos that you can download and use for any project. Better than any royalty free or stock photos.
  • Redigerat 2/2/21, 10:35 AM av Niklas
Annons:
Leifsdotra
1/27/21, 1:57 PM
#1

Jag började bra med en svampbok åtminstone, men sen kom jag av mig. Ska hålla utkik efter bra böcker på bokrean tänkte jag!

Mr_Si
1/27/21, 2:10 PM
#2

Det finns en bok som heter "Where there is no doctor" som syftar till att hjälpa sjukvårdspersonal och liknande i utvecklingsländer att göra så mycket de kan även om det inte går att få tag på en läkare… kanske vore något?

Gia91an
1/31/21, 12:35 PM
#3

Vi preppar mycket växtbaserat, billigt, enkelt att förvara osv. Sedan har vi köpt Portionen under tians böcker. Bra, billig, lättlagad och god mat som är mestadels växtbaserad, hittills vår absolut bästa prep! Nu släpper hon även en bok som heter Äta ute, vilket är mat som lagas på stormkök. Den ska vi med köpa in! 😁

Niklas
2/1/21, 5:25 PM
#4

#2: Den verkar vara lite svår att få tag på.

Nedan är länkar till era förslag. Tack för dem. Fyll gärna på om ni kommer på någon mer pappersbok för preppare.

» Where There Is No Doctor Afr 2e - Referensverk - häftad (9780333516522) | Adlibris Bokhandel

» Portionen Under Tian - ÄTA UTE! Nu kan du förhandsbeställa ett signerat exemplar av Hanna Olvenmarks tredje bok!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

häftad, 1994. Köp boken Where There Is No Doctor Afr 2e (ISBN 9780333516522) hos Adlibris. Fraktfritt över 229 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
DesK
2/2/21, 10:10 AM
#5

Det finns en bok som heter självhushållning av John Seymour, den är bra och ger många tips.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
2/2/21, 10:20 AM
#6

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

inbunden, 2014. Köp boken Självhushållning : en handbok för realister och drömmare av John Seymour (ISBN 9789163748868) hos Adlibris. Fraktfritt över 229 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
Annons:
DesK
2/2/21, 10:33 AM
#7

Niklas, ja just precis den är det. Jag har en äldre utgåva av den som jag köpte på bokrean någon gång på 1980-talet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

K
9/20/21, 8:09 PM
#8

#0: Mycket bra idee ,survival böcker bör man ha me .
Böket om att framställa mjölk syrade grönsaker typ vittkol eventuell med morotter.
Kanske Ni andra bidrar med sina ideer?
En enkelt hemma gammaldags apotek torkade orter med användning beskrivning.
Den sak som jag rekommenderar främst är kolloidal silver som är så universal och bra att ha hemma och så lätt att tillverka själv.
Ak så bekämpat från alla håll och kanter …för den är så effektiv.

DesK
9/20/21, 8:38 PM
#9

Kolloidalt silver….
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver
Mycket ifrågasatt och kan vara hälsovådligt vid förtäring.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
9/21/21, 10:16 AM
#10

Det jag ofta saknar när jag läser att något hjälper mot det ena eller andra, är någon sorts doseringsråd. Hur mycket johannesört och hur gör man? Såna saker. Finns det någon bok som är lite mer detaljerad på det sättet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
3/9/22, 1:34 PM
#11

Jag lyfter den här tråden i hopp om att fler kan bidra med tips om pappersböcker att ha hemma för säkerhets skull.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
3/16/22, 8:53 AM
#12

"Mormors husapotek - råd från förr, aktuella än idag" (SEMIC). Slutsåld, men finns antikvariskt, behändig bok i litet format.
"Visst kan de gamla kloka huskurerna från förr ge bot och lindring! Vitlök, citron, honung och olika kryddväxter har i alla tider ingått i huskurer som står sig än idag. Ofta finns de mest beprövade, ofarligaste och bästa medicinerna i våra egna skafferier."

Svår att få tag på gäller tyvärr även denna bok:

"Medicinsk örthandbok" av H.B. Juneby. I den finns allt; verksamma beståndsdelar, beredning och dosering.

En annan bra bok med gammal kunskap om hur man torkar det man behöver för kommande behov. Energisnålt och tar lite plats.

Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter av Sigri Sahlin.

(Ojdå, antikvarisk den också …)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 3/16/22, 8:54 AM av Magi-cat
Upp till toppen
Annons: