Hur har du förberett bilen för nödsituationer?
Har du förberett dig för någon sorts nödsituation när du befinner dig i bilen? Det behöver inte handla om jordens undergång. Du kan få punktering på en enslig väg i snöstorm eller hamna i en bilolycka.
Vi har alltid mat liggande i bilen. Power bars (finns det inget bättre svenskt ord?), kex, kakor, nötter, dricka.
Ficklampa. En liten men stark. Tyvärr inte laddbar.
Bestick.
Liten vass fällkniv med utbytbart rakblad. Jag råkade få med mig den in på Tingsrätten en gång. Det var ingen höjdare, fast det är en annan historia. 🙂
Gummihandskar, näsdukar, plastpåsar, våtservetter och hushållspapper.
En liten flaska med handdesinficering (alkogel).
Lös laddkabel för jordat uttag till bilen. Laddsladdar för mobiler och plattor, samt ofta ett löst batteripaket med USB-uttag som kan ladda exempelvis mobiler ganska många gånger.
[Foto av Ryan på Unsplash]

Så du har gått och blivit en prepper alltså… :)
Det beror på vad man menar. Man försöker väl alltid vara lite förberedd på sannolika eventualiteter. 🙂
För årstiden snökedjor, spade
Startkablar, domkraft och yxa finns alltid med.
Jag har en väska med extra kläder, vantar, nötter, reflexväst, powerbank, sladd, e-ciggattiraljer (måste ju ha in case 😅). Sen har jag filtar, bogserlina, brandsläckare, första hjälpen, en riktigt bra kniv, däck-på-burk, ficklampor, extra olja/spolarväska/glykol, första hjälpen, oftast vatten, handsprit. Säkert nått mer. Jag kör ca 11 mil om dagen, så måste ha massa i bilen ifall jag blir stående och måste vänta på hjälp. 🤷♀️