Om du behövde sticka NU...
Var du än befinner dig när du läser det här, tänk dig att du behövde sticka därifrån NU (brandlarmet kanske går eller du får sms från MSB att området du befinner dig i måste evakueras eller så är det något annat). Vad skulle du få med dig?
Själv skulle jag kunna greppa hunden, plattan och jackan påvägen ut. Är det någon som har en bugoutbag eller liknande? Vad har ni i den isf?
- Redigerat 2021-02-08 09:35 av Mr_Si
Jag skulle få med mig det jag brukar när jag går hemifrån, plus iPad och något att äta. 🙂
Sonen, hundarna, telefon, ytterkläder och väska skulle jag få med mig. Om jag skulle få med mig nåt mer beror på hur många minuter jag har på mig.
Frågan fick mig att tänka på hur olika en sån sak kan drabba en beroende på var och hur man bor. Jag, som bor nära en större stad och har familj, släkt och vänner nära, skulle direkt ha någonstans att bo och på det viset inte behöva drabbas så hårt i vardagen.
Hur är det för er andra? Hur snabbt skulle ni kunna stadga er någon annanstans?
Det beror på omständigheterna. Jag har 1 ställe dit vi kan ta oss och få med alla djuren. Om det av någon anledning inte skulle vara aktuellt så blir det lite krångligare.
Kan djuren bo kvar på gården så har jag kanske 1 annat ställe rätt så nära och alldeles säkert 1 ställe längre bort, men det blir ju opraktiskt att behöva åka flera mil per dag för att sköta dem så helst alternativ 1.
#3: om det bara var vårt hus som hade problem så har vi en granne som vi hade kunnat ta oss till. Om det var ett lite större område som behövde evakueras skulle det bli svårare då våra familjer bor i andra delar av landet.
Sen jag startade den här tråden har jag valt att läggga lite saker i en tygkasse som hänger bakom min jacka hela tiden. Jag tar ofta med den om jag ska någonstans eller lägger ner den i andra väskor så den funkar delvis som EDC men jag tänker också att den blir lätt att greppa om jag måste sticka fort av någon anledning. I den har jag en liten nececär med tandborste, tandkräm och lite medi9, en regnponcho, extra strumpor och kalsonger, vattenflaska första förband, plasthandskar och munskydd.