Så förbereder vi oss för kris
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag fascinerades av hur mycket potatis det blir vid professionell odling. 🙂
De säger att vi bör ha beredskap att klara oss i minst tre dygn utan att kunna handla mat, med mera, men helst i tre månader. Det är ett himla stort spann. De borde berätta i mer detalj hur människor ska vara beredda på tre månaders nöd. Det är en helt annan grej än tre dygn.
Usch då! Nu funderar jag ju på hur mycket bensin det går åt till ett elverk för att hålla frysar igång i 3 månader. Det är mitt största bekymmer om det blir ett långvarigt strömavbrott - all fryst mat som säkert skulle räcka i 3 månader om vi snålar lite och lyckas hålla igång frysarna. Visst kan man göra storkok och förvara i matkällare, men det håller ju inte i evigheter precis. Det kanske skulle vara bra att lära sig torka och konservera kött tänker jag!
#2: En sak som kan hjälpa med frysarna, är om ni kan ha dem där det är svalt, det vill säga inte inne i rumstemperatur. Då kommer de att dra betydligt mindre ström
Se till att ha torrvaror som räcker i tre månader. Man klarar sig länge på det även om köttet tar slut.
#1: Ja det är verkligen en enorm skillnad mellan tre dygn och tre månader :o
Känns väldigt märkligt att det bara slängdes in det som en "by the way" i slutet av videon, ger mig intrycket att länsstyrelsen inte tänkt igenom det hela ordentligt.