Prepping iFokus

Prepping

Etikettscenarion
Läst 201 ggr
Mr_Si
3

Rullande strömavbrott i vinter?

Det varnas för att det kan bli rullande strömavbrott i Europa om vintern blir kall. Vet inte om det blir så eller om det isf skulle drabba Sverige men ändå värt att tänka på…

Mina tankar om hur man kan hantera en period med rullande strömavbrott ser ut som följer:

• Om uppvärmningen av din bostad är beroende av el så se till att ha ordentliga gardiner för fönstren så att så lite värme som möjligt försvinner ur bostaden under strömavbrotten

• Se till att ha ordentligt med ficklampor eller andra sätt att lysa upp under strömavbrotten, under vinterhalvåret häruppe är det ju som bekant mörkt stora delar av dygnet

• Se till att hålla frysar stängda under strömavbrotten så kommer de hålla kylan mycket bättre. Om det är minusgrader ute kan det kanske vara en bra idé att ställa ut några petflaskor med vatten och när det fryst kan du lägga in dem i kylen som frysklampar.

• Håll dig informerad och planera. Förhoppningsvis kan du få lite förvaring om när det är ditt områdes tur att släckas. Håll koll på det och planera matlagning och dylikt därefter.

Vad tänker ni om detta?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G36RJx/varning-for-stora-elavbrott-i-europa

Kan drabba Europa hårt, enligt experten
  • Redigerat 2021-11-18 17:20 av Niklas
Gia91an
1

Jag är ganska oroad över detta. Känns som att vi är på väg åt fel håll just nu.

Frågan är vart det slutar nu med tanke på bensinpris och elkris.

Mr_Si
1

#1: ja det är många otäckheter i världen just nu…

Niklas
1

#1, #2: Jag tror egentligen inte att det sker fler otäcka saker nu än för exempelvis 50 år sen. Däremot tror jag att teknikframstegen gör att vi utsätts för mycket mer information om vad som försiggår i världen. När jag växte upp fanns det två TV-kanaler, några radiokanaler och ett par dagstidningar ungefär.

Att otäckheterna synliggörs på ett annat sätt nu kan jag tänka mig är både bra och dåligt. Dåligt därför att det får människor att må dåligt av att höra om det. Bra därför att i och med att det lyfts fram och blir känt kan det också åtgärdas och bli bättre i framtiden. Ondska och orättvisor som pågår i det tysta kan fortsätta.

#0: Bra tips. Jag gissar att uppvärmning blir en större utmaning än nedkylning om det blir ont om el i vinter.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mr_Si
0

#3: jo det kan du nog ha en poäng i

[Leifsdotra]
1

#3: Teknikframstegen gör ju definitivt också att vi påverkas mycket mer av det som händer än för 50 år sedan. Vi är så mycket mer beroende av el och digitala lösningar nu så ett strömavbrott har så mycket större påverkan än när alla hade kontanter, ingen hade fjärrvärme osv.