Prepping iFokus

Prepping

Etiketterallmäntutrustning
Läst 370 ggr
Magi-cat
7

Så klarar du dig i tre dygn

Med vissa förberedelser.

Marthaförbundet har gjort en tydlig och klar lista på saker man ska tänka på och förbereda sig för.

"Strömmen försvinner, vattnet slutar rinna i WC och kran, betalkort fungerar inte och du kan inte ladda telefonen. Klarar du dig i tre dygn? Myndigheterna uppmanar alla hushåll att ha beredskap för 72 timmar för olika störningssituationer som hårda stormar, översvämningar och krissituationer. Här är listan på vad du behöver!"

https://www.martha.fi/vardagskunskap/72h-beredskap?fbclid=IwAR1Sya09evRrOF6V3fTXnsv3_aNUJ78KQ1_I9_HKmQQK1Hpy2tzEXx_aQyY

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
3

#0: ”Ha kontanter så att du kan köpa sådant du behöver.”

Där blir jag underkänd direkt. Jag har aldrig kontanter. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Leifsdotra]
1

#1: Samma här! Det sprack på kontanterna…

Magi-cat
2

Inte många som har kontanter numera. 🙂💰
Ändå rekommenderas det ofta i preppingsammanhang att man har lite reda pengar för den dag när allt inte är som vanligt.

Jag brukar faktiskt ha lite till hands men använder normalt ytterst sällan.

Mr_Si
2

Att ha en "nödfemhundring" är en mycket bra idé:)

Niklas
4

Undrar om butiker kommer att ha nödväxel för nöd-femhundringar. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mr_Si
3

#5: good point, vill man vara på den säkra sidan kanske man ska ha sina nödpengar i mindre valörer :)

Torparmor
3

Ett större problem kan bli hur butikerna ska kunna sälja varor när kassasystemen är nere och all prisinfo finns i kassasystemet

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2

#7 Det lär nog bli svårt vid ett längre avbrott. De har back-up för kortare tid, men jag vet inte hur länge.

Mr_Si
2

#7: också en bra poäng! Att ha lite nödkontanter är nog bra men det bästa är nog att ha extra av det man tänker köpa för dem (mat, medicin bränsle etc…)

Värt att notera att MSB numera rekommenderar att man har hemberedskap för en vecka, inte bara tre dygn: https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/

Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan allvarlig störning i samhället måste du själv ha en hemberedskap för minst en vecka och kunna ordna med vatten, mat och värme.
johan
1

Hur tror folk att dom ska handla i en butik med strömavbrott? Deras kylar, frysar och kassasystem kommer vara helt nere och om man inte lyckas ändra lagar på nolltid och kommunicera ut det under strömavbrottet kommer dom inte ens få sälja varorna ens om dom ville.

Till slut kommer det säkert kringgås av ren nöd.

Jag har en mindre summa kontanter i ett säkerhetsskåp, men jag har en känsla av att pengar blir värdelöst vid en längre kris. Är det inte mer troligt att man börjar byta saker som faktiskt har något riktigt värde och nytta?

Vore intressant med studier kring detta. Men har det hänt någonsin i Norden senaste 50 åren?

Mvh // Johan

johan
1

IT-attacken mot Coop i somras var väl ett ganska bra exempel på hur dom helt stängde alla butiker hellre än att lösa det manuellt med kontanter.

Mvh // Johan

Tant Grön
1

Man kanske borde växla in till lite euro och dollar.

johan
1

#12: Det är förmodligen mer användbart vid en kris där du behöver fly åtminstone.

Mvh // Johan

johan
1

Svårt med kontakter också då inflation får värdet att sjunka och risken för att man gör gamla sedlar och mynt värdelösa.

Mvh // Johan

johan
0

Men trots allt som gör det tveksamt är att ha en viss mängd kontakter förmodligen det minst dåliga i en kris.

Mvh // Johan