Hur frostsäkra vattenpump vid strömavbrott?
Vi har en 40 meter djup borrad dricksvattenbrunn med en ringpump. Ringpumpen är trasig och ska bytas ut mot något mer passande. Fastigheten ligger i Uppland och har varit sommarbostad men används nu som permanentbostad. Pumpen står i ett litet pumphus rakt över borrhålet. Pumphuset är uppskattningsvis knappt 2 ㎡, har viss isolering och ett värmeelement. Nuvarande vattenpump är ansluten till en hydrofor. Hydroforen står i ett betongrör-omgivet hål mitt i pumphuset. Hålet är omkring en dryg meter djupt. (Se bifogad bild.)
Vår första tanke är att **ersätta ringpumpen med en jetpump **som är lättare att sköta och mer driftsäker. Jetpumpar måste skyddas från frost för att fungera. Om det blir strömavbrott under vintern bryts strömmen till pumpen och även till elementet som ser till att pumphuset håller plusgrader.
Vi vill helst inte ha ett elkraftverk.
Är det någon som har förslag om hur vi kan skydda pumpen mot kyla vid strömavbrott? Går det att bygga en låda med isolering? Hur mycket isolering behövs i så fall? Hjälper det att ställa pumpen i botten av hålet där hydroforen står?
- Redigerat 2022-01-06 20:28 av Niklas
Här är en bild av pumphuset.
Hmm bra fråga… jag tror egentligen det bästa är om du kan prata med någon yrkeskunnig men min spontana tanke är att om det är ett kortare strömavbrott kanske en liten kamin tänkt för typ militärtält eller zå skulle kunna funka? Kanske också se över om du kan isolera själva pumphuset bättre på något sätt?
Tack för förslagen!
Efter att ha tittat lite på pumpautomaten Grundfos Scala2 funderar jag på om enklare isolering av pumpen i kombination med något larm som aktiveras av strömbortfall kan fungera. Jag tänker att larmet ska vara en signal om att det dags att tömma pumpen på vatten. Scala2 är en rätt liten (430 x 215 x 325 mm) vattenpump som det nog inte är så svårt att bygga en isoleringshuv till.
Jag ska fundera över hur larmet kan konstrueras.
#3: låter som en bra plan :)
Skaffa en dränkpump som passar i borrhålet de finns i 100 och 75mm. Isolering bör också funka då marken har värme i sig själv.
#5: Jag har fått det rådet från flera håll. Valde dock Scala2 ändå av framför allt två anledningar.
Dels är de dränkbara pumparna betydligt dyrare om man vill ha ett bra märke. Dels såg jag ingen enkel praktisk lösning på att få ner pump och slang i borrhålet. Röret sitter så att det inte är mer än kanske drygt en halvmeter tillgodo innan man når ett betongtak ovanför det. Dessutom är det ett pumphus ovanför som jag tror också skulle kunna försvåra hantering av slangen som är väldigt styv, inte minst när det är minusgrader.