Ingår prepping i dagens skolutbildning?
Plötsligt kan man då befinna sig i ett krig. Eller ha en vän som befinner sig i ett krig… el dyl…
Hur veta vad man ska göra?
Var är man trygg osv?
Ingår information om detta i dagens skolutbildning?
Vad jag kan påminna mig om, så ingick inte detta i min skolutbildning. Tror inte ens ordet prepping fanns då…
(Ursäkta språket, ord försvinner lite för mig, så ordmärk inte, tack!)
Ingenting som ingår i Läroplanen.
Jag tror det är vanligt att det tas upp i olika sammanhang i skolan även om det inte står i läroplanen. Annars är exempelvis hemkunskap ett ämne där det delvis hör hemma. Även samhällskunskap har många beröringspunkter med prepping.
Orientering och lite friluftande ingår i idrott och hälsa, brandövningar finns ju också men vad jag vet finns inte prepping med som samlat ämne eller så.
Prepping stressar mig så mycket…
#4: Varför då?
Prepping är som tandborstning och tandläkare. Det är tråkigt och tandläkare är stressande, men att undvika det gör att man hamnar i mycket större problem.
Skulle vara rätt stressande att tänka för mycket på varför man har hjälm, säkerhetsbälte eller hemförsäkring också.
Men prepping är mer nytt, så därför upplevs det nog värre.
Mvh // Johan
Jag kom att tänka på scouterna. De har väl alltid hållit på med prepping, fast det inte kallats så, dvs att klara sig med enkla medel. Göra eld utan tändstickor, bygga enkla skydd mot väder och vind, att ha med sig det mest oundgängliga i praktisk form när man är ute i skog och mark etc.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen