Prepping iFokus

Prepping

Läst 251 ggr
Suddgummit
2022-03-02 19:53
3

Skyddsrum

Hej! Med tanke på världsläget har nog de flesta av oss börjat tänka mer på hur man ska klara sig vid olika krissituationer..
En tanke som jag börjat grubbla på är hur jag borde göra om flyganfallet skulle gå en dag. Jag hittar inga svar på vad jag vill veta, så jag tänkte att jag kanske kunde ställa frågan här..
Jag har ca 3 km till närmaste skyddsrum och inte tillgång till någon källare eller tunnel där jag bor.
Borde jag börja gå mot skyddsrummet då, eller är det bättre att stanna hemma?
Min hyresvärd sa när jag flyttade in att man "kanske kunde använda" barnvagnsrummet på bottenplan, där finns inga fönster men är fortfarande ett "vanligt" rum (jag bor på 5:e våningen)?Skulle barnvagnsrummet vara det bästa alternativet?

Niklas
2022-03-03 08:23
5

Jag tror att mycket beror på var du bor, det vill säga vilken del av landet och vad det är för samhälle. Det är inte alla delar av Sverige som är intressanta att anfalla med flyg.

Har du släkt eller vänner i närheten som bor så att du kan söka skydd hos dem om det skulle behövas?

Det är värt att tänka på att det inte är sannolikt att Sverige blir ett mål för militära operationer i samband med Ukrainakrisen. Däremot kan vi vara ett mål för nätattacker. Både viktig infrastruktur (kortterminaler, Swish, elnätet, m.m.), företag och enskilda datorer kan bli måltavlor för att skapa oreda.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magi-cat
2022-03-03 09:49
2

Så här säger MSB:

"Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
Det finns ca 65 000 skyddsrum för 7 miljoner människor i Sverige.
Det är olika hotbildsanalyser som bestämt var i Sverige skyddsrum ska finnas. Det har alltså aldrig varit ambitionen att bygga skyddsrum för hela befolkningen. Det beror på var man befinner sig om man behöver tillgång till skyddsrum. Vid t.ex. flyglarm ska du omedelbart bege dig till ett skyddsrum. Finns inte ett skyddsrum i närheten fungerar andra skyddande utrymmen som t.ex. källare, parkeringsgarage under jord, tunnel eller tunnelbanestation."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-03-03 09:50
1

Här har vi samlat svar på de vanligaste allmänna frågorna om skyddsrum.
Chinesecrestedlover
2022-03-03 21:08
2

Det finns inte skyddsrum till alla i Sverige, där jag bor är det (jag kollade upp) endast några få platser som finns.

Jag insåg ganska snabbt att jag personligen får finna mig i att bombas om kriget nu (mot förmodan) skulle komma till Sverige.

Det finns nämligen inte en chans i h…vete att jag kommer lämna mina djur i sticket (och djur är inte välkomna i skyddsrummen). Mina djur är mina familjemedlemmar och jag skulle aldrig kunna stå ut med mig själv, om jag skulle lämna de.

Magi-cat
2022-03-03 21:14
3

#4 Såg att det pågår en namninsamling med krav att husdjur ska få medfölja i skyddsrum.

https://www.skrivunder.com/tillat_husdjur_i_svenska_skyddsrum?fbclid=IwAR1uYJyzL9HEBWlzhi7ldEC-AcyNJV9RQqMdYMT6G2s0rcbn-QTuSaD62MY

Det här är Max. Han är en fyra månader gammal kattunge. Hans liv består, liksom alla kattungars liv skall göra; av att växa, leka, sova, äta, gå på lådan och att upptäcka världen. Och för att kunna göra det är han helt beroende av mig, sin ägare. När Max vill äta går han och säger till mig, när han vill leka kommer han till mig med en favoritmus och stirrar uppmanande på mig för att jag skall kasta den, om jag inte skulle rengöra hans kattlåda skulle han med all sannolikhet välja att hålla sig
Chinesecrestedlover
2022-03-03 21:30
0

#5 Ok…men jag tror ändå inte att jag skulle vara välkommen. Jag har liksom inte bara några djur, utan ganska rejält många… "ursäkta att jag kommer här med mitt zoo…"😁

Sen så fattas det ju platser för ett par miljoner människor… så jag gissar ju att djur inte kommer vara direkt prio ett, även vid en eventuell utbyggnad av skyddsrum.

[Jimmy.L]
2022-03-04 11:59
0

Det finns ingen rastgård för djur i skyddsrum eller plats för burar.

Krigslagen gäller vid krig då får husdjuren tyvärr inte plats.

Man får helt enkelt fly landet med djuren om man inte vill lämna dom.

Åsa S
2022-03-04 14:14
2

Många skyddsrum är nog mera dödsfällor. Fastighetsägare fick ju bidrag för att bygga dem men ingen kollade nog att de var korrekt bygda verkar det som,och de har ofta inte underhållits. Det finns skyddsrum här men de har förfallit och det är så fullt med mögel därinne att jag som inte är allergisk får svårt att andas bara efter några minuter där och det luktar väldigt starkt av mögel + det ser inte ut att finnas ventilation. Det används främst som förvaring av skrot idag

[Jimmy.L]
2022-03-04 15:27
1

#8: Fastighetsägare kan söka medel från MSB för att bygga skyddsrum, men det sker mycket sällan. Det kräver mer längre byggtid som få tyvärr vill satsa på, tror jag hört om ett bygge av skyddsrum under nybyggnation senaste 10 åren.

Försvarsbeslut 2000 så la man ner totalförsvaret, kalla kriget var ju slut, civila ledningscentraler i bergrum tömdes på oanvända sängar och annat material innan allt revs och slutligen plomberades för gott. Skyddsrummen sattes i malpåsen, mycket av det material som är tänkt för skyddsrum är nog borta idag.

Bomber och missiler har bättre precision idag och vissa kan penetrera mer än 6 meter förstärkt betong.

Suddgummit
2022-03-04 23:00
1

#1: Tack för ditt svar! :)

Jag bor i ett bostadsområde ca 5 km från centrala Kalmar. Tänker att Kalmar i sig nog inte är jätteintressant i ett sådant scenario, men tankarna börjar gå ändå.

Jag har inte närmare till familj eller vänner än vad jag har till skyddsrummen. Och inga tunnlar, tunnelbana, källare, underjordiskt garage osv. Jag vet inte om barnvagnsrummet är bättre än att bara stanna i min lägenhet, kanske skulle jag bara gå in i badrummet för att undvika fönstren istället?

Jag tänker också att desinformation, störningar i elen osv är mer av det vi kommer att få se framöver. Men så har Putin överraskat oss förut, så jag vågar interiktigt känna mig 100% trygg med det ändå tror jag. :)

Suddgummit
2022-03-04 23:02
1

#4: Förstår verkligen dina känslor när det kommer till dina djur! :)

Suddgummit
2022-03-04 23:05
2

#8: Haha, med tanke på det så kanske jag ändå skulle ha större chans att klara mig hemma i min lägenhet.. :D (allergiker med astma)

Mr_Si
2022-03-16 09:35
0

#12: Om barnvagnsförådet ligger under marknivå så skulle jag tro att det är ditt bästa alternativ.

Suddgummit
2022-03-16 10:30
0

#13: Det gör som sagt inte det tyvärr.

Mr_Si
2022-03-16 10:56
2

#14: ahh okej. Tänker att en fördel med att vara på bottenplan jämfört med på femte våningen är att det är lättare att ta sig ut ifall en explosion skulle få huset att börja brinna eller delvis kollapsa.

Inget jättekul scenario att tänka på och som andra redan sagt i tråden så är bombanfall mot Sverige inte så sannolikt men jag tror ändå det kan vara bra att tänka lite på innan så man har någon form av plan ifall det gud förbjude skulle bli så.

Mr_Si
2022-03-16 12:55
1

En fundering jag har som inte har direkt med TS fråga att göra men är på ämnet skyddsrum.

I Kiev har jag läst att många söker skydd i tunnelbanan. Hur bra skulle det fungera att söka skydd i tunnelbanan i Stockholm?

Niklas
2022-03-16 13:42
2

#16: Det varierar nog mellan olika stationer. En del ligger antagligen under grundvattennivån.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning