Tillåt husdjur i skyddsrum - namninsamling
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Skyddsrummen räcker inte till hela Sveriges befolkning! Menar du verkligen att man ska prioritera djur framför människor??
#1 Nej, det finns inte skyddsrum till alla och det är väl heller inte planerat så. Frågan gäller inte prioritering av djur före människor, utan att man ska följa djurskyddslagen och kunna ta med sig sina husdjur i ett sådant läge.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: Dom kommer aldrig få igenom det, dålig ventilation, trängsel och begränsad yta gör att man prioriterar människors liv före husdjur.
Djurskyddslagen upphör att gälla när vi befinner oss i krig.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 Människor är också djur. Nej, det finns inte skyddsrum nog, och det är bedrövligt, men fortfarande möjligt att göra något åt.
#3 Vad har du för belägg för att djurskyddslagen upphör att gälla om vi befinner oss i krig? Vid vilken tidpunkt skulle detta ske, menar du? Önskar källa!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: Tror du Svenska försvarsmakten tar hänsyn till husdjur när dom inleder motanfall i en stad? Rensa ett hus innebära handgranat och tömma magasinet.
Krig tar inte hänsyn till djurskyddet inte eller Försvarsmakten eller fienden.
Vem tänkte du klaga hos?
#6 Du svarar inte på min fråga. Var står det att djurskyddslagstiftningen upphör vid krig?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7: Men snälla vem ska du anmäla djurplågeri till mitt i ett krig? Använd huvudet och tänk till!
Polisen är upptagen med att bekämpa fienden.
1 § En polisman är skyldig att under krig delta i rikets försvar i den omfattning regeringen föreskriver. Lag (2014:581). 2 § En polisman, som enligt särskilda bestämmelser ska delta i rikets försvar, tillhör under krig Försvarsmakten.
Länsstyrelsen ska sköta civilförsvaret.
Vilken myndighet tänkte du anmäla till?
Tror heller inte Putin bryr sig.
#8 Sluta vara otrevlig till att börja med. Att uppmana någon att använda huvudet är direkt oförskämt, inte minst när man riktar kommentaren till en person med mycket hög utbildningsnivå.
Nu pratade vi inte om djurplågeri, vilket är ett brott som faller under brottsbalken.
Vi pratade om djurskyddslagstiftningen.
Du får nog läsa på lite mer om djurskyddslagstiftningen och hur den är uppbyggd och fungerar. Brott mot djurskyddslagen och djurplågeri är inte samma sak
Kan inte tänka mig att mitt ansvar som djurägare upphör.
Däremot kanske jag inte döms för brott mot djurskyddslagstiftningen om jag hindrats att ta mitt ansvar som djurägare.
Ett krig tar så småningom slut. Det är inte alltid som hormonstinna paranoida karlar får slåss tills ett helt land är i ruiner… Var gränsen för ens ansvar som djurägare går i krigstider är emellertid en intressant fråga, och jag har nu skickat den vidare till de som bör veta.
#9:
Ja du får fortsätta tro att djurskyddslagstiftningen gäller under ett krig i Sverige skulle sådant ske kommer du bli förvånad.
Ja vänstern tror att handhjärtan stoppar ryska stridsvagnar och flyg. Våldtäkter är heller inte tillåtet ändå har det hänt i Ukraina. Verkligheten är brutal!
Jag kommer strida och offra mitt liv om så krävs om Ryssland anfaller!
#10 Hur vida lagar gäller och huruvida de följs är två olika saker. Även i vardagen.
- Redigerat 2022-03-04 19:10 av Uppkatten
#11: Krig och utegångsförbud, du är skyldig att följa myndigheternas anvisningar .
Står det ett djur framför mig som hindrar framryckning blir den platt eller skjuten. Min uppgift är att lösa min stridsuppgift för att rädda liv. Människors liv före djur.
#12 Idiotisk kommentar. Läs på vad djurskyddslagstiftningen innebär för ägaren av ett sällskapsdjur, då det är det som diskuteras i den här tråden och inget annat. Människan är ett djur.
- Redigerat 2022-03-04 19:19 av Uppkatten
#13: Tydligen bara du som får använda dåligt språk. Men kör till.
Du kommer vara så rädd att du skakar när flyglarmet går och sätta benen på ryggen till ett annat land sen är djurskyddslagstiftningen helt ointressant för oss som stannar kvar. Ammunition, vatten och mat är det som betyder något.
#14 Jag tänker inte svara på dina kommentarer mer nu, eftersom det är lönlöst för mig att diskutera med den som inte vet vad som diskuteras.
Jag har skickat frågan vidare till de som har koll, och kommer att få mina svar där.
I skrivande stund har 6795 personer skrivit under namninsamlingen, även jag, och fler lär det bli.
#15: Oj mäktigt, namninsamling kommer inte ändra något.
I andra länder, exempelvis Ukraina, får man ta med sina husdjur, varför skulle det vara så hemskt om Sverige ändrar inställning och tillåter det?
Gäller inte djurskyddslagen så gäller inte heller bestämmelsen om djur i skyddsrum så att ja…
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
- Redigerat 2022-03-04 20:12 av Magrat
#16: säg inte det.
Det skapades namninsamling om obligatorisk id och ägarregistrering av katter, och nyligen så blev det beslutat så att det är, just det, obligatoriskt att göra det.
Man vet aldrig vad namninsamlingar kan ha gör nytta.
Även om du inte håller med personligen i det här fallet angående skyddsrummen, så varför så pessimistisk?
#17: Dom har sina regler och vi våra.
Har folk tänkt på hur rastar man en hund i skyddsrum? Den behöver pinka och skita vart i skyddsrummet ska den göra det?
Man har ca 2 kvadratmeter till godo där ska man ha mat, kläder och lite annat som kan behövas.
#20: det där var inget svar på min fråga i 17.
#21: Inte? Reglerna säger ju inga husdjur tillåtna i skyddsrum.
Ska ni ha husdjuren måste ni be regeringen ändra det, inga partier idag stödjer er.
Möjligt att V och MP stöder er.
- Redigerat 2022-03-04 20:25 av [Jimmy.L]
#22: nej. Det var det inte.
Läs om min kommentar igen och se vad det egentligen var jag frågade om.
#23: Detta skrev du
I andra länder, exempelvis Ukraina, får man ta med sina husdjur, varför skulle det vara så hemskt om Sverige ändrar inställning och tillåter det?
Och jag svarade.
Dom har sina regler och vi våra.
Motfråga, vart ska djuren göra sina behov? Finns ingen rastgård, dörren ut är stängd 2-3 dagar.
Vart ska människorna göra sina behov? Det finns bajspåsar och är man förberedd så har man vatten nog att städa ett hörn.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#24: tack, jag vet utmärkt väl vad det var jag skrev.
Frågan var, efter alla kommentar i tråden:
"varför skulle det vara så hemskt om Sverige ändrar inställning och tillåter det?"
Och du svarade inte på det.
Bara en massa annat som inte hade med min fråga att göra.
Alltså detta - "Har folk tänkt på hur rastar man en hund i skyddsrum? Den behöver pinka och skita vart i skyddsrummet ska den göra det?
Man har ca 2 kvadratmeter till godo där ska man ha mat, kläder och lite annat som kan behövas."
Nu hoppas jag att saken är utagerad.
#26: Torrtoa är förbereda, det finns inga papperskorgar för sådant avfall eller skydd för urinlukt från djuren.
Du har ingen dusch eller spolsystem ska du ligga 2-3 dagar i lukten av urin?
#27: Var det första jag skrev och du läste det inte.
Dom har sina regler och vi våra.
Har folk tänkt på hur rastar man en hund i skyddsrum? Den behöver pinka och skita vart i skyddsrummet ska den göra det?
Man har ca 2 kvadratmeter till godo där ska man ha mat, kläder och lite annat som kan behövas.
Om alternativet är att bli sönderbombad, ja? Torrtoa är dessutom inte förberett. Vårat skyddsrum är fyllt av bråte från det kommunala bostadsbolaget. Men jag vet redan att du inte är villig att föra en diskussion, utan enbart låter tills folk tröttnar på dig, du är inte intresserad av diskussioner, du vill att alla ska vika sig och ge dig rätt. Tyvärr fungerar inte världen så.
#30: gjorde jag visst, men det svarar fortfarande inte på frågan varför det skulle vara hemskt om Sverige ändrar sig.
Läs om, läs rätt.
#31: Torrtoa ligger i beredskapslager hos kommuner eller Länsstyrelsen. Som vanligt angriper du mig och lär springa till LV när svaret inte passar dig.
#32: Jag skrev det här uppe vad som gäller läs istället.
**Ska ni ha husdjuren måste ni be regeringen ändra det, inga partier idag stödjer er.
Möjligt att V och MP stöder er.**
- Redigerat 2022-03-04 20:57 av [Jimmy.L]
Peppingsajt och ingen har en aning om civilförsvaret eller hur ett skyddsrum ska förberedas, jösses.
#34: och på vilket sätt har det där någonting alls med min fråga i #17 att göra?
Svar: inget.
Ps, inte du som bestämmer vad som "gäller".
#36: REGERINGEN har bestämt detta inga husdjur tillåtet MSB är en statlig myndighet!
Är du missnöjd vänd dig till REGERINGEN!
- Redigerat 2022-03-04 21:04 av [Jimmy.L]
Nej, jag har aldrig hoppat på dig (möjligtvis att mitt sista inlägg är lite väl beskrivande, that's it.)
Nej vår kommun är inte redo om något skulle hända plötsligt. Det som gäller idag gäller inte i en invasion. Du anser att djurskyddslagen upphör, och jag hävdar att MSB:S regel upphör.
#37: varför börjar du snacka om sådant nu som heller inte har med saken (vår diskussion) att göra?
Om du inte kan hålla dig till samtalsämnet så behöver du inte svara mig alls.
#38: Kommuner har en krisplan vid krig!
MSB är den myndighet som bestämmer om skyddsrummen är du inte nöjd med deras beslut vänd dig till regeringen.
Idag har du inget parti som vill ha husdjur i skyddsrummen.
#39: Ska du ha husdjuren i skyddsrummet?
- Redigerat 2022-03-04 21:11 av [Jimmy.L]
#41: nej, jag tänker dö tillsammans med min katt i egna hemmet.
#42: Då måste du be regeringen ändra regeln.
Regeringen bestämmer att inga djur får vara i skyddsrum.
Fattar du?
#43: ska jag be regeringen om tillåtelse att dö i mitt hem? 🙄
Visar bara att du inte läser det msn skriver.
#44: Regeringen har sagt inga husdjur i skyddsrummet.
Ska du ha djur med dig måste du be regeringen ändra regelverket som MSB har efter dom dom är en statlig myndighet.
Ni får väl maila Statsministern. Till att börja med. Krävs att ni övertalar stor del av partierna. Hur det nu ska gå till.
#45: sluta skriv saker till mig som inte har med saken att göra!
Du frågade om jag ska ta med husdjur till skyddsrummen.
Mitt svar var nej, eftersom det för närvarande inte är tillåtet, och jag vägrar lämna henne.
Alltså stannar jag kvar I min lägenhet tillsammans med henne även om jag stryker med.
Ska det vara så svårt att fatta?!
Helt otroligt alltså… 😶
Till er andra, lämnar tråden, men önskar er lycka till.
- Redigerat 2022-03-04 21:27 av [Moon AppleGrey]
#46: Ja när raketattacker från ryssarna sätter in så lär du fly. Lätt att vara kaxig innan ryssarna sätter gång och jämnar stan med marken som i Ukraina. Du kan dö på flera sätt törst, matbrist, splitter, ligga och skrika medans ingen hör dig eller väggar som faller över dig. Själv tänker jag strida.
Mina frågor/tankar kring denna namninsamling är; var drar man i så fall gränsen? Det beskrivs en katt…andra nämner en hund; men var går gränsen?
Jag har inte bara ett djur eller ens två…jag har många djur och av olika arter (hundar, kaniner, papegojor och diverse akvarie-/terrarielevande djur); får jag komma in? Det finns de som har häst, får dessa också följa med? Giftormar och dylikt?
Får man ha med sig sina akvarier/terrarier/burar osv. eller hur ska djuren hållas; att släppa ihop alla djur (oavsett art) lär ju inte bli så vidare bra? Jag har t.ex. kaniner; får jag då ha med mig några höbalar in i skyddsrummen (kaniner måste ju äta konstant liksom)? Var gör man av avföring/kiss/nerkissad strö osv.?
Ni hör ju att det snabbt blir rätt rejält orimligt och svårt att lösa på ett bra sätt så jag tror inte på att det går att få till att ha djur i skyddsrum…möjligen då ett fåtal utvalda arter…?
Det fattas platser för ett par miljoner människor i Sveriges skyddsrum… så jag skulle inte tro att det skulle bli vidare populärt hos andra som söker skydd, att folk försöker få med sig sina djur in. Även vid en eventuell utbyggnad av skyddsrum så måste ju först dessa miljoner människor få plats.
Skulle man sedan ordna med skyddsrum dit djur är välkomna, så måste ju i så fall problemen med djur i skyddsrum lösas. Var avföring/kiss och dylikt ska hamna t.ex…(för löser man inte det, så är det ju direkt hälsovådligt för både djur och människor att vistas där).
Meningen är inte att alla ska kunna söka skydd i skyddsrummen. I min närhet finns t.ex. endast ett fåtal platser (runt 50 eller så på ett antal tusen invånare i kommunen). Dessutom så är en plats bara ca 0,75 kvadratmeter dvs. runt 85x85 cm (enligt MSB)…(inte två kvadratmeter som någon skrev), så det är ju inte direkt mycket utrymme för djur också.
Jag har snabbt insett att jag får finna mig i att försöka skydda mig bäst det går (inte i de extremt få skyddsrummen) tillsammans med mina djur; för det finns inte att jag skulle lämna de vind för våg. Jag skulle inte stå ut med mig själv om jag skulle lämna de själva vid en kris/eventuellt krig. Jag ser inte mycket annat jag skulle kunna göra än att stanna i min lägenhet och hoppas på att vi inte blir jämnade med marken.
Mina djur är allihop mina högt älskade familjemedlemmar (alldeles oavsett vilken art det gäller), men samtidigt förstår jag att de inte "slår lika högt" för andra människor och att man inte kan ta plats med sina djur i skyddsrummen som finns (som inte ens räcker till för Sveriges befolkning).
#49: Klokt tänkt, själv överlåter jag min plats till andra som behöver platsen bättre än mig efter som jag vill försvara Sverige, mest troligt i en HV- förband.
Var jag som skrev 2 kvadratmeter jag har inte riktigt koll på platsytan.
#46Ja för alla som inte tänker som dig får en panikattack i en krissituation. Det är inte så det fungerar. Fint att du ska strida i Hemvärnet och skydda oss som sitter livrädda i våra skyddsrum och gråter över våra djur som vi lämnat när vi blivit så rädda.
Kom igen, du har ingen aning om hur vi agerar, du vet inte hur -du- reagerar. När du står där med vapen i hand och ska döda en värnpliktig 18 årig ryss..
#51: ehm, bara så att du vet, du råkade länka till min kommentar istället för Jimmys…
Haha, ibland går det lite för fort. Det var absolut inte dig jag menade =)
#53: förstod det, men tänkte att du kanske ville veta att det länkats fel. 🙂
Enda anledningen till att jag svarade på aviseringen.
#51: Du vet va att det kommer ta månader innan kriget börjar på den tiden kan du lämna Sverige.
Ryssarna måste först få hit sina landstigningsbåtar som ligger i norra ishavet sedan flytta stora mängder trupper när det gör har vi redan höjt beredskapen är då du bör bli orolig och överväga en flykt.
#55 Varför skulle jag lämna Sverige? Jag har min familj, mina vänner och mitt liv här. Jag tror inte att ryssen kommer, men skulle jag ha fel så spelar det ingen roll, jag ska nämligen ingenstans.
Min förhoppning är att OM det nu skulle bli krig (eller krisa sig på annat vis där skydd kan behövas sökas upp) är att man kommer få tid nog att evakuera och helt enkelt packa in mig själv och mina djur och flytta till sommarstugan. Tror det är säkrare att bo ute i "ingenstans" än i närheten av Stockholm plus att vi där har brunn (så tillgång till vatten) och vedkamin (så man kan få värme om elen försvinner) och nära till havet (för mat, även om jag iof inte klarar av att äta mat från havet men krisar det sig….).
Dock kommer ju då fiskarna få klara sig själva för dem är ju omöjliga att flytta med sig tyvärr.
Även om man nu mot förmodan skulle få börja ta med sig djur i skyddsrum så finns det inga praktiska möjligheter att få med sig mina fåglar och kaniner (inklusive maten till dem).
Och även om mina djur är mina bebisar så kan jag faktiskt hålla med #49
Har man djur får man helt enkelt försöka hitta andra lösningar (som förr när man skicka ut sina barn på landet under krigstider). Om man själv inte tänker gå i försvar så finns det säkerligen en del bönder där ute som kommer gå in i militärtjänst och själva kommer behöva hjälp med sina djur och då går det säkerligen att få till nån överenskommelse att man kan få flytta dit med sina djur om man är redo att hjälpa till med deras djur och marker.
Sen tror jag många i säkrare situationer kommer kunna erbjuda hjälp med att evakuera djur (precis som man kan se nu i Ukraina).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
OK, då struntar vi i gaphalsen nu och tar reda på vad som gäller egentligen ifråga om djurskyddslagstiftningen.
Min fråga har bollats ända upp på regeringsnivå, så det svar jag fått lär vara tillförlitligt.
Utgångspunkten är att all lagstiftning fortsätter att gälla vid krig, således även djurskyddslagstiftningen.
Som djurägare är du fortfarande skyldig att försöka hitta lösningar för dina djur så att djuren inte far illa.
Djurskyddslagen upphör alltså INTE att gälla i händelse av krig.