Prepping iFokus

Prepping

Etiketterallmäntvardagsprepping
Läst 183 ggr
Magi-cat
2021-10-01 20:55
6

Därför är det bättre att stanna hemma vid en kris

Fem skäl att hellre stanna hemma än dra iväg till någon sommarstuga eller avlägsen plats vid en krissituation.

Ett av skälen är att det är lättare att veta var man är.

https://blogg.land.se/lev-som-en-bonde/darfor-ska-du-stanna-hemma-i-en-krissituation/?fbclid=IwAR1tJEYq8pjjQhCHSHlESFInQq8uur0iOIOOQZhLQmAPUjLicZzX9ydlq6M

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Många preppers planerar för att kunna dra till skogs vid en samhällsstörning. I själva verkat är det nästan alltid bättre att stanna hemma.
Magi-cat
2021-10-01 21:18
3

Det finns säkert argument mot också. T.ex. om det blir kallt i lägenheten kanske man kan elda med ved och värma sig i sommarstugan …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ghostdoggy]
2021-10-02 02:09
1

förutsätter ju att man har stuga då =P

DesK
2021-10-02 08:26
4

Det beror allt på förutsättningarna. Kan jag hålla bostaden varm? Får jag tag på vatten? Kan jag uträtta naturbehoven? Har jag ett bra förråd av matvaror? Riskerar min bostad att rasa eller bli förstörd på annat sätt? Det finns säkert fler frågor att fundera över.
Här i huset skulle vi klara oss någorlunda. Vi har braskamin, som kan hålla oss varma och vi har vedspis, så att vi kan laga mat. Om vi inte har någon el får vi problem med att få vatten och gå på toa. Vi har ca 5 minuters promenad till sjön, så vi skulle kunna hämta vatten där. Mina barn skulle kanske kunna ta sig hit, de bor i lägenheter, utan möjlighet till alternativ värmekälla. Alla har dock inte den möjligheten…

/Désirée

[Leifsdotra]
2021-10-04 13:37
3

Ja, jag kan inte komma på någon annan plats (som jag har tillgång till) där förutsättningarna för att klara en krissituation är bättre än härhemma. Däremot finns en plats med ungefär samma förutsättningar som här inte alltför långt bort, så om något händer precis här så ger vi oss av dit. Men helst stannar jag här.

Niklas
2021-10-05 10:58
2

När det gäller uppvärmning och matlagning tror jag man kommer ganska långt med exempelvis ett stormkök eller en raketspis.

Stormkök kan eldas inomhus även om det inte är idealiskt. Raketspis kan eldas med nästan vad som helst, men bör helst inte eldas inomhus. Kanske en av varje är bra att ha liggande. De kostar nästan ingenting, håller i evigheter och i lugna tider är det ganska mysigt att laga mat så exempelvis på utflykter.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mr_Si
2021-10-16 15:30
2

I nio fall av tio tror jag det är helt rätt att stanna där man är men det kan ju finnas omständigheter som gör att man måste evakuera (exempelvis skogsbrand)

NeferNefer
2026-05-21 08:05
1

Jag tror att jag skulle stanna hemma, men som Mr_Si sa, blir det skogsbrand är det dags att evakuera.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Leya
2026-05-21 08:26
2

#6: Ja, det är väl typ den enda situationen som skulle få mig att evakuera. Annars har jag det antagligen tryggast hemma. Vi har väldigt goda förutsättningar att klara oss länge här.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne