Prepping iFokus

Prepping

Etikettallmänt
Läst 288 ggr
DesK
2026-03-05 17:16
2

Ny rekommendation angående kontanter

Riksbanken rekommenderar att vi alla ska ha minst 1000:- per person hemma.
Hur tänker ni kring detta?

/Désirée

NeferNefer
2026-03-05 17:17
2

Åh, det har inte jag. Det är inte ofta jag ser kontanter numera. Men det vore kanske bra att skaffa lite sedlar, bara utifall.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Magi-cat
2026-03-05 20:17
1

Oj, nej så mycket har jag inte hemma. Nästan inget alls, faktiskt ….

Men jag ska ta ut … Vid tillfälle …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2026-03-06 07:28
0

1 000 för en vecka var det väl? Och hur skall man veta hur många veckor? Det verkar väldigt mycket. Sedan när arvingarna vill växla in dem så blir det ett himla liv och en jätteutredning om svarta pengar och penningtvätt.

Maria
2026-03-06 07:33
1

Vi har kontanter hemma någonstans😉

Har även euro men jag måste kolla upp detta.

/Maria

DesK
2026-03-06 08:31
1

#3 Menar du verkligen att 1000:- är mycket pengar för en vecka?
Vänjer man sig vid att använda kontanter ofta, så är det inga problem.
#4 Jag har också lite Euro.

/Désirée

Magi-cat
2026-03-06 09:16
1

Några euro har jag också, kom jag på.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Selma20
2026-03-06 14:36
1

Är väl klokt, dock är det ju nästan omöjligt att betala med kontanter idag förutom i stora butiker

Suddgummit
2026-03-06 20:31
1

#0: Jag har inte det, men borde väl ta ut nånting iaf. Jag, som så många andra, använder nästan aldrig kontanter längre iom att det blivit så bökigt då det nekas på så många ställen.

Leya
2026-03-07 13:06
0

#9: Tyvärr samma här. Jag har ofta tänkt när jag läser den här typen av rekommendationer att jag ska ta ut kontanter. Men det blir aldrig av, kommer aldrig ihåg det när jag är i närheten av en uttagsautomat.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

johan
2026-03-07 14:14
2

Eftersom jag aldrig använt kontanter alls senaste 10-15 åren, så har jag sett till att lägga undan alla kontanter jag får, som barnen fått men knappt vet hur man använder, i brandsäkert säkerhetsskåp.

Över tid har det blivit mer än rekommendationen med 1000 kr.

Jag tycker för övrigt 1000 kr låter väldigt lite för en vecka. Det vore väl inte osannolikt att tänka sig att vid en kris, minskar tillgången och det brukar innebära högre priser.

Sedan är ju frågan vad man prioriterar att köpa i ett sådant läge också, förstås.

Mvh // Johan

Leya
2026-03-16 09:17
2

#11: Ja, 1000 kr låter väldigt lite för en vecka. Men det beror ju också på vad man har preppat i förväg också. Vi har ett bra matförråde och skulle utan problem klara oss utan att köpa mer mat på flera veckor. Det gick också alldeles utmärkt när vi var strömlösa efter stormarna.
Däremot hade vi ´definitivt inte preppat med tillräckligt av bränsle till reservkraften. Nu har vi åtgärdat det och är bättre rustade ifall det händer igen. Där och då löste det sig bra ändå eftersom det fanns ström på macken så allt fungerade som vanligt när vi skulle fylla på. Men hur funkar det numera om man bara har kontanter? I ett scenario där det är kortbetalning som inte funkar, men pumparna i sig funkar, finns det pumpar som tar kontanter numera? Det är ju inte alltid det finns bemannade mackar i närheten.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

Denna kommentar har tagits bort.