Prepping iFokus

Prepping

Etikettmat
Läst 106 ggr
[Vargnatt.]
2022-11-18 17:09
4

Preppern Johan Wahlström lever på syrade grönsaker och frön: ”Äter för 25 kronor om dagen”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sjalvforsorjande-johan-lever-pa-25kr-om-dagen

Såna här saker skulle man vilja vara bra på men på något vis litar jag inte på att jag gör rätt och att hållbarheten är så pass god som i inslaget i länken här under hålla upp till 50 år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sa-lyckas-du-fa-dina-gronsker-att-halla-i-50ar

Jag ska försöka bli bättre på sånt här för det är alla tiders bra tips 😎

I 15 år har Johan Wahlström hållit kurser i hur man mjölksyrar sina egna grönsaker. Hemma har han varken kyl eller ugn, men 42 burkar fyllda med mjölksyrade grönsaker.
Magi-cat
2022-11-18 17:24
1

Det var en entusiast. 🙂 Maten ser god ut på bilderna och det funkar för honom.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2022-11-18 17:27
2

Jodå, fermenterade grönsaker håller länge, men en hel del av dom får en trist konsistens efter några åt. Uppemot 2 år har jag hittills upplevt att dom håller en bra konsistens och god smak, men det finns väl ingen direkt anledning att lagra dom längre än ca 2 år i dagsläget.
Jag och någon till har skrivit en del om fermentering på sajterna Matlust och Kost. Om du vill låna/ köpa någon bok om fermentering, så rekommenderar jag Jenny Neikells böcker, den senaste är Stora boken om fermentering 😊

/Désirée

[Vargnatt.]
2022-11-19 15:45
2

#1 Jag håller med maten ser riktigt god ut så där fräsch som man vill ha det så den mannen han verkar riktigt kunna sin sak 😎

#2 Visst håller det länge det är bara jag som är osäker på att verkligen göra rätt så hållbarheten är så pass god som den ska vara. Två år låter logiskt det är ungefär så jag tänker mig hållbarheten och jag ska prova mig fram lite med det här för det kan vara riktigt bra att ha 😎

Magi-cat
2022-11-19 17:23
4

Undrar om man skulle ta det lite längre, och t.ex. bara använda råvaror som finna lokalt eller åtminstone i landet? Ärtor att göra groddar av växer t.ex. här, men inte mungbönor.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2022-11-19 17:24
2

#4 Har tänkt på samma sak som du! 👍

/Désirée

[Vargnatt.]
2022-11-20 04:49
5

Har haft samma tanke som er där 😎

Funderar på att låna en jordfräs och göra stora land till våren så det räcker genom hela året med grödor och gott. Har två jordkällare så förvarning fixar sig men sämre är det med mig som inte är bra på att odla. Kan kan jag säkert om jag lägger manken till för viljan finns men få rumpan ur vagnen och ha uthålligheten att sköta om det är det sämre med 😂

Nu i dessa tider behöver vi tänka om så jag har funderingar och planer så jag ska försöka lägga manken till och fixa med det här till våren.