Prepping iFokus

Prepping

Etikettvardagsprepping
Läst 172 ggr
Niklas
2025-03-27 15:02
3

Har du ändrat din beredskap för osäkra tider?

Mycket har ändrats omkring oss de senaste åren. Har din syn på ditt eget behov av beredskap för oplanerade händelser ändrats? Är det något du gör annorlunda nu jämfört med för några år sen?

Vi har varit bra förberedda åtminstone när det gäller mat. I ärlighetens namn kan jag säga att det inte strikt har handlat om att vara beredd på det oväntade, utan ett sätt att sänka kostnader genom att köpa stora volymer när det är billigt. På det sättet har vi inte behövt göra så stora ändringar jämfört med tidigare. Däremot skulle vi behöva investera i vattenförvaring och en del andra prylar.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2025-03-27 15:11
2

Inte särskilt mycket. Har ett gäng dunkar vatten redo, som jag roterar med jämna mellanrum. Har en låda med basvaror mat. Har en del cash i ett värdeskåp.

Mvh // Johan

Maria
2025-03-27 15:31
5

Skafferivaror har vi fullt med men det har inte med omvärlden och nuläget att göra utan snarare en grej jag alltid haft med mig.
Vatten är en sådan sak vi pratat om men med som så mycket annat har det stannat vid prat.
Likaså pengar.

Bra med en sådan här tråd. Då kanske det äntligen blir gjort.

/Maria

johan
2025-03-27 15:40
3

Vi skulle nog kunna driva kyl & frys ett par dagar via elbilens batteri. Det är en viss trygghet.

Vi har en utomhus gasolgrill. Har även stormkök.

Inne en enklare gaskamin som skulle ge viss värme. Men man borde ju bunkra upp med bränsle till båda. Det har vi inte gjort.

Fixade även vattenfilter för ett tag sedan, sånt som man har när man campar. Så man skulle nog kunna fixa vatten från sjön och koka och filtrera.

Mvh // Johan

Maria
2025-03-27 15:44
3

Kamin har vi inne och vi har både gasolspis och grill kom jag på.

/Maria

DesK
2025-03-27 18:45
3

Bra med en sådan här tråd 🙏👍
Vi har braskamin och vedspis, så vi skulle klara oss ett bra tag utan el. Min far tjatade alltid hål i huvudet på mig om att jag inte får köpa något hus utan alternativa värmekällor och att se till att ha välfyllt skafferi m m, detta var jag extra tacksam för när vi drabbades av stormen Gudrun och var utan el i 6 dygn. Vi har också en hel del campingutrustning och ett litet reservkraftverk, så vi klara oss nog rätt bra vid ett längre strömavbrott 😊

/Désirée

johan
2025-03-27 18:47
2

Hade önskat att vi hade en vedspis i köket och en jordkällare på tomten. Vedspis är så bra värmekälla och bra att laga mat på när det behövs.

Mvh // Johan

DesK
2025-03-27 18:52
1

#6 Om du har möjlighet, så finns det små vedkaminer med en kokplatta uppepå, kan kanske vara en bra kompromiss.

/Désirée

Maria
2025-03-27 19:18
1

#7 En sådan har vår son.

/Maria

johan
2025-03-27 20:47
1

#7: Har inte plats och svårt att få in skorsten. Tyvärr. Bor i ett inte jättestort radhus.

Mvh // Johan

Maria
2025-03-27 20:54
1

#9 Aj då.
Vi har ett litet radhus på bara 85 kvadrat. Sonen och hans familj har ännu mindre men som sagt det är ju skorsten också och inte bara kaminen.

/Maria

DesK
2025-03-27 21:05
0

#9 Ajdå, då får du satsa på gasol eller liknande.

/Désirée

Niklas
2025-03-28 13:52
0

#1: Hur mycket vatten har du i dunkar? Hur kom du fram till den mängden?

Att vi inte har fixat vattenleder beror på att jag vill ha blå dunkar så att det håller sig längre och det har jag inte skaffat.

#3: Önskar vi kunde använda bilen så också. Vid en kris skulle den nog stå längre perioder än nu och då vore det bra att kunna ha batteriet som reserv till huset.

#4, #5: Vi har också kamin som kan värma upp åtminstone övervåningen där kök, vardagsrum och ett sovrum finns. Vi skulle kunna flytta ihop oss där eller vända värmeförflyttarna så att de flyttar ner värmen i stället för upp.

#6: Ni har ju uteplats. Går det inte att göra ett enkelt tak eller en markis över den och laga mat över en spis där?

#9: I en krissituation kanske ni tycker att det finns plats för det ändå. Köp en begagnad, ställ den i förrådet och hoppas att ni aldrig behöver den.

#10: Om nöden kräver kanske det även är värt att installera ett kaminrör i en yttervägg och koppla spisen till det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2025-03-28 14:28
0

#12: Fyra blå dunkar.

Mvh // Johan

Magi-cat
2025-03-31 10:20
1

Vi har inte ändrat så mycket, men man tänker avgjort mer på det nu än förr. Vi bor lite åt landsbygden och har erfarenhet att klara strömavbrott flera dagar i samband med stormar. Det gick bra och jag tror folk här i allmänhet är ganska bra förberedda. Men naturligtvis finns det många tillfällen när det skulle vara svårare att klara mer än några dagar.

Vatten är det mest kritiska. Men klarar sig inte länge utan friskt vatten. Är vattnet inte helt fräscht eller t.o.m. förorenat måste man koka det. Det blir svårt utan el om man inte har vedeldning.
Visserligen brukar det lokala samhället erbjuda invånarna att hämta vatten vid räddningsstationen, men då ska man ta sig dit och vattnet som finns där måste komma någonstans ifrån och vara färskt.

En del har reservkraftverk.

Campingutrustning borde man skaffa …

Så visst finns det mycket att tänka på.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Leya
2026-03-07 13:12
2

Vi skaffade bättre reservkraft efter stormarna.
Har skaffat fler värmeljushållare, bunkrat mer med stearinljus av alla slag. De går åt snabbt vid strömavbrott. Ska säkra upp med mer ved så snart snön smält bort.
Ska skaffa fler rejäla plastlådor med lock för att kunna utöka förrådet av torrvaror och även fylla på med fler konserver.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

NeferNefer
2026-05-19 14:27
2

Vi har dunkar med vatten, vissa torrvaror (inte tillräckligt för att räcka åt oss en längre tid), spritkök och massor med filtar. Det finns helt klart utrymme för förbättring … jag ska ta itu med det. Så småningom.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon