Värmen och prepping ...
Det är över 30 grader och väldigt torrt på sina ställen. Många far illa av värmen, ändå har vi det mycket bättre här än i de 40 grader de har neråt i Europa …
Vad gör man? Folk skaffar fläktar, fläktar, fläktar … Hur ska man tänka här ur preppingsynpunkt? Det lär fortsätta med extremvärme men det kan inte fortsätta med ökad elanvändning - till fläktar?!?! Hur ska man tänka här? Hur förbereder sig en prepper? 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Har en solfjäder, men kom på att en stor bit kartong var ännu effektivare. En våt urkramad handduk på huvudet kyler bra, tvärdrag och dryck med isbitar.🥵
#1 Pust, flämt … Tack, bra idéer!
Vi har haft över 30 grader här idag, Vattnet var avstängt från morgonen när jag gick upp tills jag åkte till mina föräldrar och sen under stor del av dagen har det till och från varit långa elavbrott så bara att glömma fläktar, AC och kylande vatten!
Brorsan har bensindrivet aggregat så han kan köra kylen och även en speciell vattenkokare och lite annat smått för nödfall.
Men jag, mamma och brorsan har alltid lidit extremt mycket av värmen (till skillnad från tex min moster som älskar värmen och snarare fryser konstant) så tycker inte alls om dessa varma somrar. Brukar dock spendera mycket tid vid sommarstugan som ligger precis vid havet så man kan gå ner och svalka sig (plus att det ofta brukar blåsa och vara lite svalare där). Där har vi även brunn så det finns (svalt) vatten att hämta vid behov.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
En extra bra finess med en blöt handduk är att när den blivit varm av kroppsvärmen behöver man bara skaka den så kyler luften av den direkt. 🙂
Det bästa och mest hållbara tipset tycks ändå vara att ta på sig något blött … 🙂💧
"– Om det blir riktigt förfärligt så rekommenderar jag att ta på sig en fuktig, kall t-skjorta. Det hjälper"
Luftvärmepump - nej, det drar en massa el och det är inte bra. Stänga av elektronik, absolut.
- Redigerat 2022-07-02 21:00 av Magi-cat

Sitta med fötterna i en balja med kallt vatten är skönt i värmen.
Stolt ägare till tre La permer
#5, #6: Också bra tips.
Det ser ut att bli en varm och torr sommar i år. Mitt bästa tips är ett som redan står i tråden: att ta på sig en våt t-shirt.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag har börjat fundera på lösningar för att samla vatten inför sommaren. Har också uppfattat det som att vi riskerar att få det varmt och torrt i år.
Nalle Puh - A.A. Milne