Utgångsdatum på konserver och torrvaror
Dom flesta konserver och torrvaror har bäst-före-datum. Ibland drygt ett år.
Hur gör ni med denna typ av varor? Tänker att en konserv håller länge och struntar i datumet? Byter ut allt var sjätte månad?
Mvh // Johan
Jag byter inte ut om allt är helt - speciellt om det gäller vakuumförpackat eller konserver.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag läser aldrig på förpackning/burk.
Smakar det och luktar bra så använder jag det.
/Maria
Precis. Hela poängen med konserver är ju att det ska hålla näst intill för alltid.
Hur skulle ni gjort med typ pulver-soppor? Borde ju inte kunna komma in fukt i dom förpackningarna.
Mvh // Johan
#3 Samma där. Har det inte blivit klumpar av fukt så skulle jag använda det.
/Maria
#4: Grejen är ju att man behöver veta det INNAN man behöver öppna förpackningen. När man väl behöver den, så är det för att det är svårt att ha tillgång till butiker.
Mvh // Johan
#5: Är förpackningen hel så är det inga problem.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Man kan läsa innehållsförteckningen. Om allt är sånt som håller länge är det inget problem. Själv skulle jag hellre lagra råvarorna än halvfabrikat dock.
#6: Jag har öppnat konserver bara någon dag efter bäst före och de har varit dåliga. Så bara för att förpackningen är hel, är det ingen garanti för att maten inuti är bra. Visst, de KAN vara bra långt senare. Men de KAN också bli dåliga utan att det syns på förpackningen.
Vi roterar maten. När vi köper nytt av torrvaror och konserver, sätter vi det längst bak i hyllorna, och när vi lagar mat tar vi från de förpackningar som är längst fram. Majoriteten av matförrådet är baserat på matvaror vi äter i vanliga fall, så då har vi alltid en viss rotation på förrådet. Det händer emellanåt att något hinner bli gammalt, men oftast inte.
Vi roterar också här hemma.
Jag kolar aldrig datumet på konserver. Gör alltid ett litet provsmak innan användning oavsett om det är direkt från affären eller från skafferiet.
/Maria
Pulver tror jag mest forlorar i näringsvärde. Farligt lär det inte bli. Helkonserver blir inte heller farligt, men innehållet ändrar konsisitens. T.ex. konserverad frukt som gått långt över BF brukar vara lös och konstig i konsistensen, oaptitilig. Men man dör inte av att äta den.
Kokade snabbris som gått ut och som stått i en försluten plastlåda i ett förråd. Det blev inte alls bra. Som väldigt överkokt bulgur. Gissar att det dragit åt sig fukt och blivit "kokt" över tid.
Ris bör man nog se till att köpa i plastförslutning, snarare än dom traditionella pappförpackningarna. :)
Mvh // Johan
#11: I så fall borde väl ditt ris ha hållit sig bra eftersom du hade det i en försluten plastlåda?
Det beror nog mer på hur man förvarar dem. Har kvar mina i originalförpackningarna och har inte märkt någon försämring vare sig på dem som ligger i kartonger eller i plastförpackningar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ