Blå Stjärnan - frågor och svar med anledning av kriget i Ukraina
Mer om djuren och lite råd och tips.
https://svenskablastjarnan.se/klara-krisen/fragor-svar-med-anledning-av-kriget-i-ukraina/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hjälp djuren i Ukraina!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Alltså om något skulle ske som gör att vi måste uppsöka skyddsrum så kommer djuren med, vad MSB än säger. Pratade med styvfar som är polis om det här och hans tanke var såhär: Det är jättebra att det finns regler som satts upp och som man ska följa. Men skulle kriget komma så gäller inte samma regler längre.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#2 Det fattas platser för ett par miljoner människor i Sveriges skyddsrum… så jag skulle inte tro att det skulle bli vidare populärt hos andra som söker skydd, att folk försöker få med sig sina djur in.
Meningen är inte att alla ska kunna söka skydd i skyddsrummen. I min närhet finns t.ex. endast ett fåtal platser (runt 50 eller så på ett antal tusen invånare i kommunen).
Sen skulle det knappast varken vara välkommet eller ens praktiskt möjligt för mig att komma med alla mina djur (har inte bara ett par djur utan ganska rejält många och av väldigt varierande arter) och försöka få plats. Jag har snabbt insett att jag får finna mig i att försöka skydda mig bäst det går (inte i de extremt få skyddsrummen) tillsammans med mina djur; för det finns inte att jag skulle lämna de vind för våg.
De är allihop mina högt älskade familjemedlemmar, men samtidigt förstår jag att de inte "slår lika högt" för andra människor och att man inte kan ta plats med sina djur i skyddsrummen som finns.
En utmaning djur i skyddsrum kan skapa, är allergiska reaktioner hos dem som har anlag för det. För att kunna ha djur i skyddsrum gissar jag att vi behöver ha separata skyddsrum för människor med djur.
Först måste jag säga att jag blev jätteförvånad över att höra att Blå stjärnan ännu finns. Har inte hört talas om dem sedan typ 1970-talet.
Sedan undrar jag hur man tänker sig att prioritera vilka människor som är välkomna i skyddsrum om inte alla får plats… Prioriteras barn, gamla, sjuka, människor med särskilt viktiga jobb, eller är det först till kvarn…?
Ja, djur kan ge allergiska reaktioner. Men allergiker kommer ändå att behöva ha sina mediciner med eftersom många människor bär med sig allergener i hår och på kläder. Men självklart jättebra om man har med ett "djurtänk" redan när man planerar/bygger fler/nya skyddsrum, så att det blir bra både för djur och djurägare och allergiker.
Det viktiga är ju att man börjar rusta och bygga, och säkert har vi duktiga etologer som kan hjälpa till med hur vi bör tänka kring/bygga för våra fyrfota familjemedlemmar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Jag tänker att en kattbur kan stå t.ex. i ett knä, under en ryggsäck, under en bänk eller på annan yta där det ändå inte ryms en människa (antalet människor per skyddsrum har ju därtill ett maxtak). Men det gäller ju att det finns en planering för det så att det blir bra.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: Jag gissar att prioriteringen är först till kvarn. Det blir knepig administration om varje nytillkommen ska prioriteras gentemot de som redan har blivit insläppta.
#7 Trist för de som bor längre ifrån… eller som inte kan springa så fort p.g.a. ålder, sjukdom, att de bär på små barn etc… Det behöver byggas fler skyddsrum.
Min tanke är att skyddsrum finns framför allt för dem som bor i tätorter, där sannolikheten att bli bombad är störst, medan människor i glesbygd inte anses ha lika stort behov samt större möjligheter att ta skydd i egna källare och liknande. Dessutom kommer en stor del av befolkningen att försvara landet och de behöver inte samma skyddsrumsplatser.
#9 Det håller jag helt med om, men inte ens då verkar det finnas tillräckligt med skyddsrum.
I så fall har du rätt i att det behöver byggas. Fast jag kanske skulle åka till exempelvis sommarhuset i ett sånt läge och då blir min eventuella plats bli ledig. 🙂
Alla önskar nog att de hade ett sommarhus på något lämpligt ställe i sådana här lägen… 😊 Önskar verkligen att jag hade haft råd med ett sådant dit jag och katterna kunde evakuera vid behov. Eller bara åka för att ha det mysigt på somrarna… 😊
#12: På det viset är jag bortskämd som har tillgång till flera såna ställen.
#6 Oavsett om det nu skulle vara möjligt att ha med djur…man har en 0,75 kvadratmeters yta (dvs. 85x85 cm) till godo (och även om man nu inte har femtielva djur som jag har🤪); så gissar jag att det skulle bli rejält jobbigt att ha en bur i knät konstant.
Visst i nödfall (om det typ. faller bomber) får man väl stå ut med att vara obekväm och ha ont (för ont skulle man sannolikt ha efter ett antal timmar, man ska kunna vara där i minst tre dygn,med en bur i knät). Personligen skulle jag få tvär ont ganska snabbt bara av att tvingas sitta hela tiden (har en funktionsnedsättning), även utan ett (eller femtielva) djur i knät.
Sen om det finns minsta lilla möjliga plats (där inte det nödvändigtvis ska vara en plats för en person), där en bur ryms, så kanske där ryms en bebis/ett litet barn (jag är inte så mycket för barn personligen…men jag förstår naturligtvis att de som har barn gärna skulle skydda sina barn)? Naturligtvis förutsatt att det då finns tillräckligt med syre osv. Det fattas som sagt väldigt många platser i skyddsrummen.
Sen kvarstår ju problemet med: Var skulle denna katt (eller vilket djur det nu skulle röra sig om) gå på toa? Var skulle avföring/urin sedan slängas (för att inte orsaka en sanitär olägenhet för alla i skyddsrummet)? Sen undrar jag om den skulle hålla sig tyst och lugn i de där tre dygnen (eller mer), i en liten bur (eller "tjuvhållen" i knät) utan någon som helst möjlighet att röra sig. Mina kaniner skulle t.ex. bli tokiga (försöka gräva sig ut/gnaga galler osv.) och deprimerade efter inte alls speciellt lång stund (de hatar att vara instängda).
Sen är det ju det där med var drar man gränsen vid vilka arter/hur många djur som får tas med? Handlar det om att så länge de får plats i knät så är det ok, då räknas ju rätt många stora hundar osv. bort (för även om vissa mastiffer osv. kan tro att de är knähundar så skulle det "nog" vara lite väl jobbigt, att ha en sådan tungviktare i knät konstant) . Är det ett djur/person…vad gör man då om man har två eller fler djur?
Jag räknar i alla fall med att jag får stanna hemma (eller om jag måste, fly någon annanstans än till skyddsrummen) alldeles oavsett om det nu skulle bli tillåtet att ha med sig djur…för jag gissar att det är skillnad på ett djur och ett "zoo" (har hundar, papegojor, kaniner och diverse terrarie-/akvariedjur), haha😉.
- Redigerat 2022-03-09 17:44 av Chinesecrestedlover
#14 Här bör man få med etologer redan på planeringsstadiet som kan ta ställning i den här typen av frågor.
Man kan ha kattsand i botten av transportburen och hundlortspåsar med sig, vad gäller katt. Men du får nog räkna med att det kommer att lukta illa i skyddrum oavsett, eftersom människor förväntas göra ifrån sig i tunnor, det kommer att finnas blöjor från barn och gamlingar, det kommer att lukta svett och smuts, och vid svår stress börjar en del människor utsöndra andra otäcka lukter p g a just stress (ej svettrelaterade).
Rätt mycket bra information och checklistor på Blå Stjärnans hemsida!
#9: Jo, så är det. Läste info om det i början av kriget. Och det är ju rätt logiskt om man tänker efter.
Misstänker dock att de flesta skyddsrum är gamla och inte står emot särkilt mycket. Kollade på den där kartan som finns förut. Ikring mig finns gott om relativt små skyddsrum, de flesta i helt vanliga, äldre hus.